75 jaar Vrijheid in de Hoeksche Waard

In 2020 was het 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde. We vierden deze bijzondere mijlpaal in het besef dat we sindsdien in vrijheid leven en dat we samen verantwoordelijk zijn om vrijheid door te geven aan nieuwe generaties.

Lichtmonument Levenslicht

Op 27 januari 2020 was het 75 jaar geleden dat concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz, het internationale symbool van de Holocaust, werd bevrijd. Op verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei werd een tijdelijk lichtmonument ontworpen door kunstenaar Daan Roosegaarde: LEVENSLICHT. Aan dit project namen 170 Nederlandse gemeenten deel.

Zowel in de Joodse herdenkingstraditie als in de Roma- en Sinti-cultuur zijn stenen belangrijk. Deze traditie werd als inspiratie gebruikt, verweven met licht als symbool voor hoop. Met in totaal 104.000 lichtgevende stenen – gelijk aan het aantal slachtoffers uit Nederland – stond het kunstwerk symbool voor de impact van de Holocaust. Om de paar seconden lichtten de stenen op en doofden ze weer uit, als een ademhaling in licht. Daarmee symboliseren ze het leven dat nu in de gemeente gemist wordt. Ook de Hoeksche Waard stond stil bij haar Holocaustslachtoffers. Van 23 tot en met 31 januari 2020 was in Piershil, Oud-Beijerland en Strijen een deel van ‘Levenslicht’ te zien. Meer informatie kunt u lezen op de pagina Lichtmonument Levenslicht.

Vrijheidskrant Hoeksche Waard

Gemeente Hoeksche Waard maakte samen met veel vrijwilligers de Vrijheidskrant. U kunt deze krant hieronder online bekijken en lezen.

Op het moment dat deze Vrijheidskrant werd gedrukt, sloeg de coronapandemie in alle hevigheid toe. En dat betekende nogal wat voor het jubileumjaar ‘75 jaar Vrijheid’. Vele vrijwilligers hadden zich enorm ingezet om evenementen en activiteiten (zie Vrijheidskrant) te organiseren. Helaas konden deze door de pandemie niet doorgaan. Musea waren dicht en concerten en andere bijeenkomsten gingen niet door. En dat gold dus ook voor de herdenkingen en activiteiten op 4 en 5 mei. Het toneelstuk Momentum werd verplaatst naar september 2021.

Het was ontzettend jammer dat deze crisis noodgedwongen een dikke streep zette door alle inspanningen. Gelukkig konden we het jubileum met de Vrijheidskrant toch nog een feestelijk tintje geven. We wensen u veel leesplezier met deze mooie Vrijheidskrant met bijzondere Hoeksche Waardse verhalen!