Ad Konijnendijk (90 jaar) duikt het water in met burgemeester Erik van Heijningen

De 90-jarige Ad Konijnendijk uit Zuid-Beijerland beweegt elke dag veel. Hij loopt, fietst en zwemt dagelijks nog graag een paar rondjes. Het houdt hem fit. Vanochtend werd hij verrast door burgemeester Erik van Heijningen. Bij de Hitsertse Kade in Zuid-Beijerland stond hij op de sportieve Hoeksche Waarder te wachten om met hem mee te zwemmen.

Blijven bewegen, ook als je wat ouder bent

Al zwemmend maakten de 2 mannen een praatje. Na afloop werd er aan de kant nog wat nagepraat. Burgemeester Van Heijningen genoot van de ontmoeting. “Het is bijzonder mooi om te zien dat iemand van 90 jaar nog zo sportief is. Blijven bewegen, ook als je wat ouder bent, zorgt voor een betere conditie en minder gezondheidsklachten. Je voelt je hierdoor lichamelijk en geestelijk fitter.”

Uit eigen ervaring weet de burgemeester hoe belangrijk sporten is. Hij verloor zijn hart aan waterpolo, zwemt nog vaak en is bestuurslid van de internationale zwemfederatie World Aquatics. Daarom vindt hij het schitterend dat meneer Konijnendijk zoveel zwemt. Een sport die goed is voor zowel de conditie als het ontwikkelen van spieren.

Kwieke man

Meneer Konijnendijk is geboren en getogen in Zuid-Beijerland. Deze kwieke oudere woont nog zelfstandig in de oude domineeswoning aan de Dorpsstraat, waar hij al vanaf zijn 30e woont. Hij heeft een paar uur hulp per week en doet verder alles zelf. Van het overlijden van zijn vrouw (2019) had hij veel verdriet, maar hij blijft positief.

Zijn zoon Johan Konijnendijk vertelt: “Hij heeft altijd iets leuks te vertellen en is blij met zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Met ons heeft hij een hechte band. Bijna dagelijks komt hij langs. Hij fietst zelfs naar zijn dochter in Colijnsplaat. Hij voelt zich een gelukkig mens dat hij dit op zijn leeftijd mag meemaken. Hij treft het met zijn gezondheid, zowel fysiek als mentaal voelt hij zich fit. Dat is niet iedereen gegeven.”

Nog steeds actief in familiebedrijf Konijnendijk

In de jaren ‘50 nam hij samen met broer Gerrit en de echtgenoten Aart en Janny de ‘manufacturenwinkel’ over waar mode en woninginrichting onder 1 dak waren gehuisvest. In 1974 werd de zaak opgesplitst in het huidige Konijnendijk Mode en Konijnendijk Woontrends Toen hij 60 werd heeft hij de zaak overgedragen aan de volgende generatie. Maar Konijnendijk senior blijft betrokken bij beide zaken.

Johan is trots op zijn vader. “Hij bezorgt nog elke week het kerkelijk blad. En hij heeft zich opgegeven voor de Wielewaal. Hij rijdt nog auto en wil ook andere oudere mensen rondrijden. Mijn vader houdt van puzzelen, vooral sudoku, leest de krant, en radio 1 staat 24 uur per dag aan, zelfs ’s nachts. Hij heeft overal zin in en lust alles. Elke dag drinkt hij om 12.00 uur een borreltje.”

In beweging blijven helpt om langer zelfstandig te wonen

In de Hoeksche Waard stimuleren we mensen, jong en oud, om meer te sporten en bewegen en om te blijven meedoen in de samenleving. Sporten bevordert de gezondheid én de sociale contacten. ‘De derde helft’ (met elkaar wat drinken en een praatje maken) is vaak net zo belangrijk voor de vitaliteit. Wekelijks voldoende bewegen helpt inwoners ook om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.

Samen Meer voor Elkaar

Gemeente Hoeksche Waard ontwikkelde met inwoners en partijen in wonen, welzijn en zorg een WWZ-visie (Wonen, Welzijn, Zorg). We zetten ons samen in voor een gemeente waar inwoners zo lang mogelijk gezond blijven, voor zichzelf en elkaar kunnen zorgen en de leiding nemen over hun eigen leven. Samen kunnen we meer bereiken. Meer informatie vindt u op de website Samen Meer voor Elkaar. Vanuit de WWZ-visie zijn we de campagne De Goede Nieuwe Tijd gestart. Daarmee dagen wij inwoners van de Hoeksche Waard uit en nodigen wij u uit om met elkaar en met de organisaties in gesprek te gaan over hoe de toekomst een goede nieuwe tijd wordt.