Betere dienstverlening voor nóg betere afvalscheiding

Gemeente Hoeksche Waard en de Regionale Afvalstoffendienst (RAD) verbeteren de dienstverlening om afval nóg meer en beter te kunnen scheiden. Zo komen er in alle dorpen inzamelpunten voor kleine elektrische apparaten en kunnen inwoners een extra container aanvragen voor oud papier. De groene container voor gft-afval blijft de RAD nog steeds iedere 2 weken legen en de PMD-zak halen zij iedere week op. De grijze restafvalcontainer wordt minder vaak geleegd, eens in de 4 weken.

De RAD rijdt nu eens in de 2 weken langs om de grijze restafvalcontainer te legen. Echter, de meeste inwoners maken hier weinig gebruik van. Dit zorgt voor veel gereden kilometers voor relatief weinig restafval. Vanaf 1 januari 2025 komt de RAD eens in de 4 weken langs om de grijze restafvalcontainer te legen. Dit levert een flinke besparing op en stimuleert om het afval nog beter te scheiden.

Dankzij besparing meer dienstverlening

Dankzij de besparing kunnen we voor andere afvalsoorten extra maatregelen nemen om de gescheiden inzameling makkelijker te maken. Want hoe meer afval we apart inzamelen, hoe beter.

Onder de extra service vanaf 1 januari 2025 valt onder andere:

• inzamelpunten voor kleine elektrische apparaten;
  • mogelijkheid om een extra container aan te vragen voor (oud) papier;
  • verdubbeling aantal textielcontainers;
  • een mobiele milieustraat voor klein grof afval.

Nieuw grondstoffenbeleidsplan

De gemeente zorgt samen met de RAD voor het inzamelen van huishoudelijk afval. De gemeente streeft naar een circulaire en afvalvrije economie. Dit betekent dat spullen die we nu nog zien als afval, opnieuw als product gebruikt worden. Of we recyclen de spullen. Daarom is het belangrijk dat we grondstoffen zoals textiel, papier, plastic en elektrische apparaten, scheiden van het restafval. In het nieuwe grondstoffenbeleidsplan staat hoe wij dit de komende jaren willen doen. De gemeenteraad stemde op 18 juni in met dit plan.