Burgemeestersontbijt: samen ontbijten voor een gezonde start

Vanochtend aten leerlingen van groep 7 van De Fontein uit Puttershoek met locoburgemeester Miranda den Tuinder en kinderburgemeester Babette Siebrecht een gezond ontbijt. Een goed begin van de dag. En jong geleerd is oud gedaan! Het ontbijtpakket in het gemeentehuis in Oud-Beijerland werd verzorgd door het Nationaal Schoolontbijt. De heerlijke volkoren broden, broodjes en krentenbollen kwamen van Bakkerij Voordijk.

Er ontstonden leuke gesprekken en de kinderen stelden allerlei vragen. Ontbijten ze elke dag, wat eten de kinderen het liefste en waarom is deze maaltijd zo belangrijk? Veel kinderen ontbijten niet, niet altijd of niet gezond. Aandacht hiervoor blijft belangrijk. Daarom doet gemeente Hoeksche Waard ook dit jaar mee aan het Burgemeestersontbijt,

Belang van een gezond ontbijt

Het Burgemeestersontbijt is een onderdeel van het Nationaal Schoolontbijt. Het vindt dit jaar plaats tijdens de Week van Ons Eten, waarin bewust genieten van goed en gezond voedsel centraal staat. Van 8 tot en met 11 oktober werken zo’n 245 gemeentes, bakkers en scholen in heel Nederland samen aan het Burgemeestersontbijt.

Voor het ontbijt betaalt locoburgemeester Miranda den Tuinder een symbolisch bedrag van € 250,-. Gemeente Hoeksche Waard onderstreept hiermee lokaal het belang van een gezonde start van de dag. Gezamenlijk hebben de gemeentes een bedrag van € 17.676,- ingezameld om de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal over gezond ontbijten mogelijk te maken. Later dit jaar doen scholen mee met het Nationaal Schoolontbijt. Zo is er extra aandacht voor het belang van een gezond ontbijt voor kinderen.

Goed de dag beginnen

De kinderen, de burgemeester en de kinderburgemeester hebben ontbeten met een ontbijtpakket dat voldoet aan de actuele richtlijnen van het Voedingscentrum. In het pakket zaten volkorenbrood, volkorenbolletjes en volkoren krentenbollen van Bakkerij Voordijk, volkorencrackers en gezond beleg. Verder konden ze kiezen uit halfvolle zuivel, thee, groente en fruit. Gezond én lekker!