College biedt gemeenteraad programmabegroting 2025-2028 aan

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard biedt de gemeenteraad een sluitende programmabegroting 2025-2028 aan. Dat betekent dat de geschatte inkomsten gelijk zijn aan de geschatte uitgaven. Het gaat om een begroting met stevige ambities, die voortkomen uit het geactualiseerde collegeprogramma en uit de perspectiefnota 2025.

Opgaven en ambities

De begroting 2025-2028 bevat de beleidsmatige en financiële vertaling van de programma’s en opgaven, zoals ‘duurzaamheid’ en ‘toekomstvisie’, die opgenomen zijn in het aangevulde collegeprogramma en de perspectiefnota 2025. Daarnaast is in deze begroting een omvangrijk investeringsprogramma te vinden met forse investeringen in een zwembad, een cultuurhuis en onze openbare ruimte zoals wegen en riolering.

Sluitende begroting 2025, maar tekorten vanaf 2026

De begroting voor 2025 is sluitend en de financiële basis van gemeente Hoeksche Waard is goed. Tegelijkertijd heeft het college te maken met financiële uitdagingen. Het Rijk voert namelijk vanaf 2026 forse bezuinigingen door op het gemeentefonds. Dit is de belangrijkste inkomstenbron van gemeenten. Het college heeft oog voor deze financiële uitdaging en bereidt zich hierop voor. De komende periode gaat het college in overleg met de gemeenteraad werken aan mogelijkheden om de financiële positie ook op de lange termijn gezond te houden.

De riool- en afvalstoffenheffing stijgen extra in 2025 vanwege extra investeringen in riolering en door kostenstijgingen voor afvalverwerking.

Ondanks de uitdagingen waar de gemeente voor staat gaan wij door met onze dienstverlening en werken we hard om de opgaven en ambities waar te maken.

Behandeling in de gemeenteraad

Op dinsdag 5 november behandelt de gemeenteraad de programmabegroting tijdens de oordeels- en besluitvormende vergadering. De raadsvergadering is ook digitaal live te volgen via de website van de gemeenteraad.