De raad heeft besloten dinsdag 17 september

Op dinsdagavond 17 september was de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad Hoeksche Waard. Tijdens deze vergadering heeft de raad een positief besluit genomen op de volgende bestemmingsplannen: Maasweg 1b Mijnsheerenland / Industrieweg 2 Klaaswaal, Ontwikkeling Thomaskerk aan de Margrietstraat 2 en Graaf van Egmondstraat 79 Oud-Beijerland, Molendijk 14 Puttershoek, Koninginneweg 17-21 Zuid-Beijerland, ’s-Gravendeel West fase 1 en Dr. Bossersstraat 11 / Strijensedijk 22 ’s-Gravendeel.

Daarnaast heeft de raad in ontwerp een verklaring van geen bedenkingen afgegeven voor de aanvraag van een omgevingsvergunning, die gaat over de realisatie van een gezondheidscentrum aan de Prinses Irenestraat 6 in Oud-Beijerland. Dit betekent dat de raad voorlopig akkoord gaat met dit plan, mits geen zwaarwegende bezwaren worden ingediend op de omgevingsvergunning. Deze voorlopige goedkeuring is een stap in de procedure om de vergunning te kunnen verlenen.

Verder heeft de raad besloten dat hij de fusie tussen voetbalverenigingen SV Piershil en Goudswaardse Boys naar Fortuna Be Quick ondersteunt. Daarnaast heeft de raad twee zienswijzen vastgesteld. De eerste betreft de zienwijze op de voorgestelde begrotingswijziging op basis van de eerste bestuursrapportage van de Dienst Gezondheid en Jeugd. De tweede zienswijze gaat over het Regionaal Risicoprofiel van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ). Dit risicoprofiel geeft inzicht in de huidige en toekomstige risico’s binnen het werkgebied van de VRZHZ, waaronder de bereikbaarheid van hulpdiensten en de waterstand in Hoeksche Waard.

Raad stelt nota Rust en Activiteiten op Zondag en Winkeltijdenverordening 2024 vast

De gemeenteraad heeft de nota Rust en Activiteiten op Zondag en de Winkeltijdenverordening 2024 vastgesteld. Dit betekent dat per 1 oktober 2024 de winkels in Hoeksche Waard de mogelijkheid hebben om op zondagen open te zijn van 12.00 tot 17.00 uur. Evenementen mogen op zondag na 13.00 uur beginnen.

Raad stelt Keuzenota Transformatieagenda Wmo vast

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet op Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Zo kunnen gemeenten hulp en ondersteuning bieden aan inwoners die binnen hun sociale netwerk geen hulp en ondersteuning kunnen organiseren. Omdat de beschikbaarheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid van de Wmo-voorzieningen onder druk staat, heeft de raad uitgangspunten vastgesteld om de uitvoering van de Wmo te veranderen. Deze uitgangspunten staan in de keuzenota en zal het college verder uitwerken in de zogeheten Transformatieagenda Wmo. Een van deze uitgangspunten is het opstellen van een aanpak voor het vergroten van ‘samenredzaamheid’. Dit begrip verwijst naar het idee dat mensen gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor elkaars welzijn. Dit betekent dat inwoners, mantelzorgers en vrijwilligers samenwerken om ondersteuning en zorg te bieden, waardoor de druk op professionele zorg vermindert.

Wilt u de vergadering terugkijken?

Dat kan via de overzichtspagina van de vergaderingen. Klik op datum 17 september. Hier vindt u ook de volledige agenda met bijbehorende stukken van deze besluitvormende raadsvergadering.