De raad heeft besloten op donderdag 11 juli

In de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie op donderdag 11 juli heeft de raad uitgebreid gesproken over de financiële stukken van gemeente Hoeksche Waard. Tijdens het eerste gedeelte van de vergadering spraken alle fracties hun ambities en zorgen uit over de verschillende opgaven waar de gemeente voor staat, nu en in de toekomst. In het tweede gedeelte stelde de raad eerst de Zomerrapportage 2024 vast. In deze rapportage staat hoe het tot nu toe gaat in 2024 met de financiën van de gemeente. Daarna stelde de raad de Perspectiefnota 2025 – 2028 geamendeerd vast. Deze nota gaat over de gemeentelijke financiën voor de komende jaren. Het eerste amendement gaat over het transformeren van de Willem Alexanderschool tot Cultuurhuis. Het tweede amendement heeft betrekking op het nieuw te bouwen zwembad in Numansdorp.

Raad past begrotingswijziging voor Cultuurhuis aan

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 9 juli heeft de raad besloten dat het Cultuurhuis gerealiseerd gaat worden. Het eerste amendement dat de raad heeft aangenomen bij de Perspectiefnota, gaat over de begroting van dit Cultuurhuis. Hiermee heeft de raad besloten dat de kosten (ook wel ‘lasten’ genoemd) in de begroting veranderen vanaf het jaar 2026, anders dan hetgeen het college heeft voorgesteld. Hiermee wordt de financiële positie van de gemeente verbeterd.

Raad verlaagt investeringskrediet voor zwembad Numansdorp

Net als bij het cultuurhuis, heeft de raad op 9 juli ook een positief besluit genomen op het realiseren van een nieuw zwembad in Numansdorp. De begroting van dit plan staat eveneens in de Perspectiefnota en heeft de raad met het tweede aangenomen amendement gewijzigd. Zo heeft de raad besloten dat de omvang van het investeringskrediet wordt verlaagd. De gemeente had eerst €15,7 miljoen gepland om in 2024 te investeren in het nieuwe zwembad. Dit bedrag is verlaagd met €1,1 miljoen, waardoor het investeringsbedrag op €14,6 miljoen uitkomt. Hierdoor is minder geld uit de Algemene reserve (de spaarpot van de gemeente) nodig en zal de gemeente vanaf het jaar 2028 minder hoeven te betalen.

Raad benoemt twee nieuwe wethouders: Miranda den Tuinder – van Meteren en Huibert Steen

Nadat de VVD uit de coalitie was gestapt, maakte de overgebleven coalitiepartijen vorige week bekend dat zij de formatiegesprekken met ChristenUnie en D66 positief hadden afgerond. Wethouder Huibert Steen werd de raad aanbevolen door de ChristenUnie fractie. Hij neemt de portefeuilles sociale zaken, openbare ruimte, afvalbeleid, leerlingenvervoer, dierenwelzijn en de opgave duurzaamheid op zich. Huibert Steen was al eerder wethouder van gemeente Hoeksche Waard van 2019 tot en met 2022. Wethouder Miranda den Tuinder – van Meteren werd de raad aanbevolen door de fractie van D66. Zij is verantwoordelijk voor onderwijs, cultuur, erfgoed, monumenten en archeologie, participatie, dienstverlening, facilitaire zaken en de opgave levendige dorpen.

Aan het einde van de vergadering werd Jan van Westen toegelaten als raadslid . Hij volgt hiermee Huibert Steen op in de fractie van de ChristenUnie.

Wilt u de vergaderingen terugkijken?

Dat kan via de agenda van de gemeenteraad. Klik op datum 11 juli 2024.