De raad luistert dinsdagavond 3 september

Wilt u het woord richten tot de gemeenteraad? Bijvoorbeeld over het bestemmingsplan ’s-Gravendeel West fase 1 voor de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk met 179 woningen? Of over de keuzenota Transformatieagenda Wmo? Dat kan tijdens de beeldvormende bijeenkomsten van de raad op dinsdagavond 3 september.

Welkom!

De bijeenkomsten zijn in het gemeentehuis van Oud-Beijerland, W. van Vlietstraat 6, en beginnen om 19.30 uur. U bent van harte welkom om de bijeenkomsten te volgen vanaf de publieke tribune. De bijeenkomsten zijn ook live online te volgen via de live pagina.

Tijdens de beeldvormende bijeenkomsten zijn inwoners, instellingen of bedrijven aan het woord. De raad luistert en stelt vragen. Door ‘te spreken’ helpt u de gemeenteraad zich een goed beeld te vormen van zaken die spelen in gemeente Hoeksche Waard.

Bijeenkomst ‘Fysieke leefomgeving, Mobiliteit, Duurzaamheid en Openbare ruimte’

Tijdens deze bijeenkomst kunt u onder andere spreken over het bestemmingsplan Dr. Bossersstraat 11 en Strijensedijk 22 ’s-Gravendeel voor het realiseren van 31 woningen en het bestemmingsplan Koninginneweg 17-21 Zuid-Beijerland voor het realiseren van 10 beneden- en bovenwoningen.

Bestemmingsplan ’s-Gravendeel West fase 1

Dit bestemmingsplan maakt het mogelijk een nieuwe woonwijk te realiseren met 179 woningen ten westen van ’s-Gravendeel. Het gaat over 10 woningen voor sociale huur, 20 woningen voor middel dure huur, 20 woningen voor starters, 77 woningen voor de vrije koopsector, 30 twee-onder-één-kap koopwoningen en 22 vrijstaande koopwoningen. Tijdens een eerdere vergadering van de raad op 21 november 2023 spraken inwoners hun zorgen uit over de voorgestelde weg via de Boezemhof, om het verkeer van deze nieuwe woonwijk te kunnen ontsluiten. Door deze zorgen heeft de raad eind vorig jaar besloten om geen besluit te nemen op het plan en dat het college verder onderzoek moet doen naar andere ontsluitingsmogelijkheden. Uit nieuw onderzoek blijkt dat een andere optie mogelijk is voor de weg: een route via de parallelweg aan de zuidkant. Eerst leek deze route niet mogelijk, maar doordat de rotonde nu groter is gemaakt, kan het wel. Deze route gaat langs minder huizen, waardoor minder mensen er last van kunnen hebben. Dit betekent dat het college het bestemmingsplan en enkele bijlagen ervan heeft aangepast, zoals het verkeersonderzoek en het geluidsonderzoek. Het is aan de gemeenteraad of hij akkoord gaat met deze zuidelijke route en het aangepaste bestemmingsplan.

Bijeenkomst ‘Sociale leefomgeving, Bestuur, Veiligheid en Middelen’

In deze bijeenkomst kunt u onder meer spreken over de fusie van voetbalverenigingen Goudswaardse Boys en SV Piershil naar Fortuna Be Quick, de nota Rust en Activiteiten en de Winkeltijdenverordening.

Keuzenota Transformatieagenda Wmo

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de Wet op Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het doel van deze wet is om hulp en ondersteuning thuis te bieden aan inwoners die binnen hun sociale netwerk geen hulp en ondersteuning kunnen organiseren. Door verschillende oorzaken staat de beschikbaarheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid van de Wmo-voorzieningen onder druk. Om toch te kunnen voldoen aan deze wet, stelt het college een aantal oplossingsrichtingen. De gemeenteraad wordt gevraagd om antwoord te geven op de 7 vragen die staan in de keuzenota. Zo kan de raad zich vooraf uitspreken over het kader van de Transformatieagenda Wmo.

Beide agenda’s en bijbehorende stukken voor deze bijeenkomsten vindt u op de pagina met de agenda’s en vergaderstukken. Klik op datum 3 september 2024.

Spreken tot de raad

Wilt u het woord richten tot de raad? Neem dan uiterlijk dinsdag 3 september 12.00 uur contact op met de griffie van de gemeenteraad via het e-mailadres griffie@gemeentehw.nl of via telefoonnummer 088 – 647 18 74. U kunt ook spreken over niet-geagendeerde onderwerpen.