Denkt u mee over de toekomst van de Hoeksche Waard?

Gemeente Hoeksche Waard vraagt haar inwoners en alle betrokken organisaties mee te denken over de toekomst van onze gemeente. Deze zomer en in het najaar kunnen inwoners via een vragenlijst op de website, door het sturen van een e-mail (met eventueel een foto), in hun buurt en tijdens evenementen
meedenken.

De toekomst maken we met elkaar

Hoe zien we de Hoeksche Waard in 2040? En wat vraagt dat dan van ons? Er is in de afgelopen jaren al veel opgehaald in verschillende bijeenkomsten en online. Daar maken we uiteraard ook dankbaar gebruik van. Evenals van de visies die er op verschillende onderwerpen al zijn. Tegelijkertijd dagen we iedereen in de Hoeksche Waard uit, of je hier nu woont of werkt, met eigen ideeën en suggesties te komen. Er komen verschillende opgaven op de Hoeksche Waard af. Over onderwerpen als wonen, klimaat, anders omgaan met energie, mobiliteit, innovatieve landbouw, slim gebruik van het landschap, zorg en kansengelijkheid.

Waarom een toekomstvisie voor de Hoeksche Waard?

Er is behoefte aan een scherpe koers voor de Hoeksche Waard als geheel, maar ook voor de verschillende dorpen en het buitengebied. De Hoeksche Waard is een jonge gemeente en bestaat sinds 2019. Dat was in het begin nog pionieren. Er zijn sterke gemeenschappen en het eiland heeft een eigen identiteit. Het moment is nu daar om een stap vooruit te maken. Waar staan en gaan we voor? Dat kunnen we niet alleen. Inwoners, ondernemers, initiatiefnemers en overheid hebben elk hun rol in het realiseren van onze wensen en doelen. Daarom willen we met u een visie maken voor de toekomst van de Hoeksche Waard. Een visie die richting geeft aan de gewenste ontwikkelingen binnen de Hoeksche Waard en die de positie van de Hoeksche Waard binnen de regio nader definieert. Die houvast biedt voor de samenleving en gemeentebestuur bij het maken van keuzes in en voor die toekomst. En die ook aangeeft hoe we dit met elkaar waarmaken. Zo geven we gezamenlijk antwoord op de vraag: Hoe ziet de Hoeksche Waard er in 2040 uit?

Bij u in de buurt of online

Deze zomerperiode doet het team van de Toekomstvisie een rondje Hoeksche Waard en zijn we in de dorpen te vinden op bijvoorbeeld weekmarkten. Op onze webpagina Toekomstvisie staat een agenda waarin u kunt zien waar u het team van de Toekomstvisie kunt ontmoeten. Maar u kunt natuurlijk ook online reageren, via een vragenlijst of per e-mail. Of u nu op vakantie gaat of gewoon lekker thuisblijft, wij zijn geïnteresseerd in uw ideeën over de toekomst. Een foto met een korte toelichting is al voldoende.

Word waarmaker

We zijn ook op zoek naar een aantal gedreven Hoeksche Waarders die nog actiever mee willen denken over en werken aan de visie: waarmakers. U kunt zich daarvoor aanmelden op onze webpagina Toekomstvisie.