Enthousiaste tegelwippers gezocht voor een sprintje naar de finish!

Gemeente Hoeksche Waard doet ook dit jaar weer mee met het NK Tegelwippen. In deze wedstrijd draait het erom zoveel mogelijk tegels te wippen en te verruilen voor groen. We zijn in maart gestart en hartstikke goed op weg. Inmiddels hebben we samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties al ruim 16.000 tegels uit de Hoeksche Waardse ‘klei’ gewipt! Geweldig natuurlijk, maar, net als vorig jaar zit onze tegenstander, Goeree-Overflakkee ons op de hielen. Vorig jaar won onze buurgemeente dankzij een goed geplande eindspurt en ging de Gouden Tegel net aan onze neus voorbij. Het NK Tegelwippen duurt nog tot en met dinsdag 31 oktober. Dus heeft u groene plannen? Mooi; u kunt het verschil maken!

Om het tegelwippers zo makkelijk mogelijk te maken, rijdt er op maandag 23 oktober een speciale Tegeltaxi door de Hoeksche Waard. De Tegeltaxi haalt overgebleven tegels en zand gratis op tijdens de laatste rit van dit tegelwipseizoen.

Heeft u groene plannen? Bestel de gratis Tegeltaxi

Misschien slepen we dankzij uw gewipte tegels dit keer wel de Gouden Tegel binnen! Bestel snel de Tegeltaxi op deze pagina. Of kijk voor meer informatie over meedoen aan het
NK Tegelwippen op de pagina NK Tegelwippen.

Waarom doen we mee met het NK Tegelwippen?

U heeft het vast gemerkt: het lijkt wel alsof het weer steeds extremer wordt. Het is vaker lange periodes droog en heet, en dan valt er weer veel te veel regen in 1 keer. Soms zelfs zoveel dat de riolering het regenwater niet meer kan verwerken en er kans is op wateroverlast. Om de gevolgen van dat extreme weer te kunnen opvangen, passen we de buitenruimte aan waar we kunnen. Dat wordt klimaatadaptatie genoemd. In Nederland is veel van de buitenruimte betegeld. Soms is dat nodig, maar vaker overbodig. Wist u bijvoorbeeld dat het in een groene tuin veel koeler is en dat bij een hevige regenbui het water makkelijker de grond in zakt? Bovendien is een groene tuin goed voor de biodiversiteit en gewoon mooi.