Fleur praat en denkt als jongere graag mee over haar toekomst

Fleur Lageweg is 17 jaar en zit in de 6e klas van het VWO op het Hoeksch Lyceum. Als jongere vindt ze het belangrijk om mee te denken over de toekomst. Daarom werd ze 2 jaar geleden lid van de Jongerenraad HW. “Wij zijn de toekomstige bewoners van de Hoeksche Waard. Die wordt nu voor ons vormgegeven. Als je daar nu niet mee bezig bent, leef je straks misschien in een toekomst waarmee je het niet eens bent.”

Ze leest graag en vindt politiek heel interessant. Aan het eind van de 2e  klas op de middelbare school kwam ze ermee in contact. “Ik ben de gemeentepolitiek toen meer gaan volgen en ging ook naar debatten kijken. Na mijn eindexamen ben ik van plan om Rechtsgeleerdheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam te gaan studeren. Tenminste, dat denk ik nu. Met die studie kan ik nog heel veel kanten op.”

Fleur weet nog precies hoe ze hoorde dat de Hoeksche Waard een jongerenraad heeft. “De gemeenteraadsverkiezingen kwamen eraan. De lijsttrekkers van verschillende politieke partijen gingen met elkaar in debat in het Hoeksch Lyceum. Ze hadden het over onderwerpen die voor iedereen belangrijk zijn. Zowel voor jongeren als voor ouderen. Voor wie moeten er huizen worden gebouwd in de Hoeksche Waard? Moeten de winkels wel of niet alle dagen van de week open zijn? En hoe verbeteren we de bereikbaarheid van het eiland?”

Als lid van de jongerenraad je mening geven

Tijdens het debat werd de Jongerenraad HW genoemd. Ze stuurde gelijk een mailtje om zich aan te melden en zo kwam ze erbij. “Ik wilde meer leren over de politiek in de gemeente. Daarmee ervaring opdoen. Ik praat graag mee over dingen waarover ik me zorgen maak en geef mijn mening over wat ik anders wil zien.”

Ideeën ingebracht voor nieuw sport- en beweegbeleid

“Als jongerenraad komen we ongeveer 1 keer in de maand bij elkaar. Soms is dat minder vaak. In het gemeentehuis in Oud-Beijerland praten we over thema’s als het verkeer, de natuur, activiteiten en het onderwijs in de Hoeksche Waard. Daar is ook iemand van de gemeente bij.” De jongerenraad dacht onder andere mee met de Nota Sport en bewegen, het Sport- en beweegbeleid voor de Hoeksche Waard 2024-2026. Fleur vertelt: “Wij hebben tijdens een sessie ideeën ingebracht. Vanuit de gemeente is ons daarna verteld wat ze met die ideeën gingen doen en welke wel of niet zijn meegenomen in de nota.”

Fleur vraagt meer aandacht voor duurzaamheid en diversiteit

Jongeren kunnen ook zelf onderwerpen aandragen en duidelijk maken wat zij belangrijk vinden. Zo vraagt Fleur aandacht voor duurzaamheid en voor de vergrijzing. “Veel oudere mensen wonen in een eengezinswoning. Als ze kleiner willen gaan wonen, is dat veel duurder. Dat zou niet zo moeten zijn. Hoe gaan we daarmee om in de toekomst? Ook wil ik dat we beter omgaan met diversiteit. Er moet meer een mix komen van mensen. Het mag niet uitmaken wat voor opleiding je hebt, hoe oud je bent, welke huidskleur, religie of afkomst je hebt. De samenleving moet meer een afspiegeling worden van alle mensen, met al hun verschillen. Iedereen kan daarin meedoen.”

Meepraten in polls op Instagram

Gemeente Hoeksche Waard vindt het belangrijk om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan over hun wensen en behoeften voor de toekomst van de Hoeksche Waard. Jongeren kunnen meepraten in de jongerenraad. Zo laten ze hun stem horen aan de beleidsmakers van de gemeente. Ook kunnen ze hun mening geven op social media. Door @jong.hwdenktmee op Instagram te volgen en mee te praten in polls en vragenstickers. Fleur vindt dat een goed idee: “Als je wilt dat jongeren ergens over meedenken, zet het dan op social media. Jongeren kunnen snel ja of nee zeggen in een poll. Zo kunnen zij op een eenvoudige manier een vraag beantwoorden.”

Fleur is er trots op dat ze dit jaar is aangenomen als junior gemeentecoach voor het programma ‘Democracy Reloading’. Dit is een trainingstraject voor, door en met gemeenten. Gemeenten leren met dit traject hoe ze jongerenparticipatie naar een hoger niveau kunnen tillen. Een van de onderdelen is samenwerken met jongeren.

Gemeente Hoeksche Waard is als 1 van de 11 gemeenten geselecteerd voor Democracy Reloading. Wethouder Miranda den Tuinder (Jongerenparticipatie) zegt daarover: “We zijn in 2022 gestart met een kinderburgemeester en een Jongerenraad, maar we willen meer. Jongeren hebben een duidelijke visie op wat zij belangrijk vinden voor hun toekomst. Hun stem horen, is een onmisbare bouwsteen voor een sterke democratie. Zo zorgen we samen, jong en oud, voor een betere toekomst van onze mooie Hoeksche Waard. Daarom zijn we blij met de samenwerking met een junior gemeentecoach, want er is geen jongerenparticipatie zonder jongeren.”

Meer informatie, vragen of aanmelden voor Jongerenraad HW?

In de afgelopen 2 jaar zijn er wat wisselingen geweest van leden in de Jongerenraad HW. Ben je tussen de 12 en 18 jaar en woon je in de Hoeksche Waard? En wil je aansluiten bij de jongerenraad? Of wil je meer weten of heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar O&O@gemeentehw.nl. Kijk ook eens op de webpagina Jong HW Denkt Mee.