Gemeente Hoeksche Waard mag de energietoeslag gaan uitbetalen

Op 3 oktober heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wetwijziging die het mogelijk maakt om de energietoeslag 2023 te gaan uitbetalen aan mensen met een laag inkomen. We zijn nu alles aan het voorbereiden zodat wij in de Hoeksche Waard snel de toeslag kunnen gaan uitbetalen.

Hoe gaat de uitbetaling?

Als uw inkomensgegevens bekend zijn bij de gemeente, dan hoeft u niets te doen. U krijgt dan de energietoeslag automatisch uitbetaald. Wij hopen de energietoeslag uiterlijk 15 november automatisch te kunnen uitbetalen aan wie er recht op heeft.

Uw inkomensgegevens zijn bij de gemeente bekend als u:

• algemene bijstand ontvangt;
  • een uitkering ontvangt op grond van de IOAW of IOAZ;
  • in een minnelijke schuldregeling zit;
  • een voorschot energietoeslag 2023 heeft ontvangen.

Krijgt u de energietoeslag 2023 niet automatisch?

Dan kunt u het zelf aanvragen. Dit kunt u pas doen nadat de gemeente iedereen heeft uitbetaald die de energietoeslag 2023 automatisch krijgt. Zo voorkomen we dat mensen het aanvragen die de energietoeslag vanzelf krijgen. Dat scheelt werk voor u en voor ons.

De verwachting is dat de gemeente de automatische betalingen uiterlijk 15 november heeft afgerond. Dit betekent dat vanaf 16 november – via onze website – de energietoeslag aangevraagd kan worden door de mensen die het niet automatisch hebben ontvangen.

Laag inkomen

Een huishouden kan energietoeslag 2023 krijgen als het gezinsinkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

LeefvormMaximaal maandinkomen zonder vakantiegeldMaximaal maandinkomen met vakantiegeld
U bent alleenstaande van 21 jaar tot AOW gerechtigde leeftijd€ 1.386,95€ 1.459,95
U bent alleenstaande ouder van 21 jaar tot AOW gerechtigde leeftijd€ 1.386,95€ 1.459,95
U bent gehuwd of samenwonend van 21 jaar tot AOW gerechtigde leeftijd€ 1.981,34€ 2.085,62
U bent alleenstaand en AOW gerechtigd€ 1.547,73€ 1.629,19
U bent gehuwd of samenwonend en AOW gerechtigd€ 2.101,70€ 2.212,32

Wat telt mee als inkomen?

• Loon dat u krijgt van een werkgever;
  • Uitkering van het UWV, de gemeente, de SVB of een andere organisatie;
  • Inkomen/winst uit eigen bedrijf;
  • Inkomen uit verhuur van een (deel van de) woning of grond en gebouwen (vastgoed);
  • Inkomen uit kinderalimentatie en partneralimentatie;
  • Pensioen;
  • Heeft u een partner? Dan telt het inkomen van uw partner ook mee.

Het inkomen van kinderen die bij u wonen telt niet mee.