Heinenoordtunnel over op nieuwe installaties en systemen

Vrijdagochtend 9 augustus 2024 om 05.00 uur is de Heinenoordtunnel volgens planning opengesteld voor het verkeer. De renovatie van de tunnel nadert zijn voltooiing.

Op donderdag 8 augustus 2024 werd stilgestaan bij een belangrijke mijlpaal: het in werking stellen van de nieuwe technische installaties en systemen. Die zijn nodig om de tunnel te bedienen, besturen en bewaken en ervoor te zorgen dat weggebruikers veilig door de tunnel kunnen rijden.

De overgang van de oude naar de nieuwe situatie werd in stijl gevierd, alsof het oud en nieuw was: met een oude en nieuwe auto en met bubbels, oliebollen en appelbeignets.

We werken sinds 2023 aan uitvoering van de renovatie van de tunnel in de A29 die dateert uit 1969. De opening werd destijds verricht door toenmalig minister Joop Bakker van Economische Zaken, met een antieke Brasier die nog altijd te bewonderen is in het Carel Wüst Museum in Oud-Beijerland.

Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, burgemeester Ronald Schneider van Barendrecht, locoburgemeester van Hoeksche Waard Paul Boogaard en Geert-Jan van Oosterhout, programmadirecteur van Savera, deden dit 8 augustus 2024 nog eens dunnetjes over, nu met een 55 jaar oude Mercedes 220 uit 1969.

Geheel in lijn met het thema oud en nieuw reden zij er met de allernieuwste elektrische Mercedes EQS uit 2024 weer uit.

Van links naar rechts: Geert-Jan van Oosterhout, Martin Wijnen, Ronald Schneider en wethouder Paul Boogaard voor de oude auto uit 1969 en de nieuwe auto uit 2024 die de overgang van een oude naar een nieuwe tunnel symboliseren.

Trots

‘We zijn enorm trots op deze belangrijke mijlpaal. Na maanden keihard werken, sluiten we nu samen binnen de afgesproken tijd een bijzondere fase af. Alles in deze tunnel is onder handen genomen. De vernieuwde technische installaties en systemen zijn ‘state of the art’ en ook de dienstgebouwen en de aankleding van de tunnel hebben een grondige opknapbeurt gekregen.’

‘En in de zomer van 2023 is de tunnel voorzien van een middentunnelkanaal (MTK). Een monsterklus waarvoor een groot compliment op zijn plaats is voor iedereen die hieraan heeft bijgedragen. En laten we de weggebruikers niet vergeten – zeker de inwoners van de Hoeksche Waard niet – die de hinder van dit project hebben ondervonden.’

‘We zijn er nog niet, maar hen wil ik bedanken voor hun geduld en begrip, bijvoorbeeld door daar waar het kon hun reisgedrag aan te passen’, aldus Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat. Na de renovatie, die nog duurt tot eind 2024, en dankzij alle nieuwe techniek en aankleding, voldoet de tunnel aan de laatste veiligheidseisen zoals opgenomen in de Landelijke Tunnelstandaard.

Volgens planning

Geert-Jan van Oosterhout, programmadirecteur Savera: ‘Een bestaande tunnel renoveren is complex. Je wilt de tunnel zo kort mogelijk dicht hebben en niet uitlopen in de tijd. Dat zowel installaties als het middentunnelkanaal volgens planning zijn aangelegd, komt door een goede voorbereiding en gedetailleerde planning.’

‘En ook door het vooraf testen buiten de tunnel, het gebruik van mock-ups, proefopstellingen, 3D-modellen en digitale tweelingen, waarmee we als aannemer konden oefenen zodat we de werkzaamheden vervolgens zo snel en efficiënt mogelijk uit konden voeren. Ik ben trots op iedereen van Savera III en alle onderaannemers.’

Samenwerken

Ronald Schneider, burgemeester van Barendrecht: ‘Voor ons als gemeente Barendrecht is dit een bijzonder project, waarin we intensief en constructief hebben samengewerkt met Rijkswaterstaat en andere partijen, en dat ook in de laatste fase tot eind 2024 zullen blijven doen.’

‘Ik ben echt onder de indruk van de goede samenwerking en al het werk dat is verricht. Het is fantastisch dat zo’n enorm en ingewikkeld project, waarin zoveel samenwerking nodig is, zo succesvol verloopt. Dat heeft ertoe geleid dat de noodzakelijke vergunning om de tunnel weer open te stellen op tijd kon worden verleend.’

Hinder beperken

‘De afsluitingen van de tunnel waren voor onze inwoners en ondernemers niet fijn. We hebben er samen met Rijkswaterstaat en andere partijen als gemeente Hoeksche Waard alles aan gedaan om de bereikbaarheid en leefbaarheid zo goed als mogelijk op peil te houden.’

‘En mede ook doordat veel van onze inwoners en ondernemers daar waar mogelijk hun reisgedrag aanpasten, bleef de hinder binnen de perken. We moeten nu nog even volhouden, want er komen nog een aantal weekenden aan dat de tunnel dicht moet voor de laatste renovatiewerkzaamheden.’

‘Gelukkig zorgt deze enorme renovatie er wel voor dat de Hoeksche Waarders de komende jaren door een sterk verbeterde en nog veiligere tunnel rijden’, aldus locoburgemeester Paul Boogaard van gemeente Hoeksche Waard.

Eind 2024 echt klaar

Het in werking stellen van de nieuwe installaties en systemen is een belangrijke mijlpaal in de renovatie. De grote opknapbeurt is volgens planning eind 2024 echt klaar. Na deze zomerafsluiting volgt de laatste fase van de uitvoering.

Tot eind 2024 moet het verkeer nog een aantal weekenden rekening houden met afsluitingen en dus met hinder en extra reistijd. Meer informatie over de werkzaamheden, afsluitingen en mogelijkheden om files te vermijden is te vinden op de projectpagina Renovatie Heinenoordtunnel.

U las zojuist een nieuwsbericht van Rijkswaterstaat.