Herdenking gedeporteerde Joden uit Rotterdam en Zuid-Hollandse eilanden

Tussen 30 juli 1942 en 22 april 1943 werden in 8 transporten bijna 7.000 Joodse mensen via Loods 24 in Rotterdam gedeporteerd naar concentratiekampen. Onder hen waren ook inwoners van de Hoeksche Waard. De meesten van hen overleefden de verschrikkingen van de kampen niet. Jaarlijks worden zij herdacht bij de ‘Muur’ en het Joods Kindermonument in Rotterdam, op de dag dat de eerste trein naar Westerbork vertrok.

Kranslegging namens gemeentebestuur Hoeksche Waard

Locoburgemeester Adriaan van der Wulp legde dinsdag 30 juli namens het gemeentebestuur een krans voor de Hoeksche Waardse slachtoffers. In Strijen, Oud Beijerland, Mijnsheerenland, Numansdorp en Puttershoek leverden Joodse inwoners al lang geleden een belangrijke bijdrage aan de samenleving. Door de aantrekkende werking van de grote steden trokken velen in de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw weg. Zij vertrokken na de aanleg van de Nieuwe Waterweg vooral naar Rotterdam. Van de overgebleven Joden in de Hoeksche Waard overleefden 60 de Holocaust niet. Onder hen waren zeker 14 Joodse jongeren die in het Hof van Moerkerke in Mijnsheerenland woonden en daar een opleiding kregen. Zij werden via Loods 24 in Rotterdam weggevoerd en vermoord.

Bijna 7.000 Joodse mensen afgevoerd naar concentratiekampen

De loods was ooit in gebruik voor de opslag van tabak. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte de Duitse bezetter de loods als verzamelplaats voor de in Rotterdam en op de Zuid-Hollandse eilanden opgeroepen Joodse Rotterdammers. Ze werden opgeroepen om zich voor dwangarbeid in Duitsland te melden. Eerst werden ze naar het doorgangskamp Westerbork gebracht. De meeste treinen gingen naar concentratiekamp Auschwitz, enkele transporten gingen naar vernietigingskamp Sobibor.

Plaats van herinnering: de ‘Muur’ en het Joods Kindermonument

De loods is na de oorlog afgebroken, maar de plek is onbebouwd gebleven, als plaats van herinnering. Comité Loods 24 wilde op deze manier het drama vastleggen voor jongere generaties. Het stuk muur dat op deze plek is blijven staan, is sinds 1992 een herinneringsmonument: de ‘Muur’. Er is een gedenkplaat op aangebracht met de namen van alle Rotterdamse Joodse slachtoffers.

Bij de ‘Muur’ werd in 2013 het Joods Kindermonument onthuld, een initiatief van Stichting Joods Kindermonument. Op het monument staan de namen van 686 Joodse kinderen van 0 tot en met 12 jaar die in 1942 en 1943 vanuit Loods 24 zijn gedeporteerd en vermoord.

Kijk voor meer informatie op de website van Stichting Loods 24 en Joods Kindermonument.

Foto: Pressure Line