Herdenking watersnoodramp bij monument in buurtschap Schuring

Vanochtend werden bij het Watersnoodmonument aan de Korte Boomweg in Schuring de 56 slachtoffers herdacht die daar tijdens de watersnoodramp van 1953 zijn verdronken. Buurtvereniging ‘De Schuring’ herdenkt hen elk jaar op de zaterdag vóór 1 februari. Locoburgemeester Robin Heij legde samen met kinderburgemeester Elin Quaak een krans.

Groot deel Schuring weggevaagd, 56 slachtoffers

Op 1 februari is het 71 jaar geleden dat grote delen van Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden en Noord-Brabant onder water kwamen te staan. Ook in de Hoeksche Waard heeft de watersnoodramp diepe sporen achtergelaten. 139 mensen kwamen om het leven. In de nacht van 31 januari op 1 februari werd een groot deel van het buurtschap Schuring (tussen Numansdorp en Strijen) weggevaagd. In de voormalige Ambachtsheerlijkheid vielen daardoor de meeste slachtoffers. 56 mensen werden meegesleurd door het kolkende water, vaak waren dat hele gezinnen. Huizen en boerderijen werden verwoest en duizenden dieren verdronken.

Heemraad Piet van der Eijk van Waterschap Hollandse Delta was vandaag ook bij de herdenking aanwezig. Er werden bloemen en kransen gelegd namens de buurtvereniging, de gemeente en het waterschap. Cees Bestebroer legde bloemen namens de buurt. Een extra krans wordt namens de buurtvereniging gelegd bij de graven op de algemene begraafplaats in Numansdorp, aan de Hallinxweg.