Herkent u een Aziatische hoornaar?

De Aziatische hoornaar voelt zich thuis in Nederland en laat zich niet meer uitroeien. Hij is daarmee een grote bedreiging voor inheemse bijen, hommels, wespen en andere insecten. Het is de taak van de provincie om deze wespensoort zoveel mogelijk te bestrijden en u kunt op een veilige manier meehelpen!

U helpt mee door in beeld te brengen waar de wespen al voorkomen. Denkt u een Aziatische hoornaar te zien? Maak dan een foto van de wesp met de app ObsIdentify. Als de app bevestigt dat het gaat om een Aziatische hoornaar, kunt u via de app direct melding maken op de website waarneming.nl zodat de provincie weet waar de wespen zijn gezien.

Herkent u de Aziatische hoornaar?

De Aziatische hoornaar is een wesp van 2 tot 3 centimeter groot. Hij is daarmee een stuk groter dan de gewone limonadewesp, maar kleiner dan de Europese hoornaar. Hij is te herkennen aan een zwart borststuk en poten met gele uiteinden.

Nesten van de hoornaar

De Aziatische hoornaar maakt 2 verschillende nesten. In het voorjaar tot half juni maakt de koningin een klein nest in heggen en struiken, onder afdakjes of in een schuurtje of vogelhuisje. Deze nesten kunnen nog relatief simpel worden weggehaald. Als dit nest te klein is geworden, verhuizen de wespen naar een nest bovenin een boom. Deze nesten kunnen wel zo groot worden als een skippybal.

De kans dat u door een Aziatische hoornaar wordt gestoken is niet groot. Ze komen niet in de buurt van mensen en/of ons eten en drinken. Als u te dicht in de buurt komt van een nest kunnen ze wel agressief worden en met veel tegelijk aanvallen. Vermijd dat dus altijd!

Meer weten?

Kijk dan op de website van de Nederlandse Bijenhoudersvereniging.