Hoeksche Waard besteedt aandacht aan nationale naturalisatiedag

Vandaag, vrijdag 15 december, is het nationale naturalisatiedag. Elke gemeente in Nederland organiseert op deze dag een naturalisatieceremonie. In de Hoeksche Waard vieren vandaag 19 mensen, waarvan 11 kinderen, dat ze officieel Nederlander zijn geworden. Ze komen uit Frankrijk, Ethiopië, Syrië, Brazilië, Iran en Pakistan. Burgemeester Van Heijningen ontving hen in het gemeentehuis van Oud-Beijerland en wenste iedereen na de ceremonie veel geluk toe in onze gemeente.

Begin van een nieuwe fase

“Deze 19 mensen hebben hun leven opgebouwd in de Hoeksche Waard. De kinderen gaan hier naar school, ze zijn lid van een club of vereniging, mensen werken bij lokale bedrijven, doen vrijwilligerswerk en kopen boodschappen in de dorpen. Vanaf nu zijn ze officieel Nederlander en dat mag gevierd worden. Het is het begin van een nieuwe fase. Met de Nederlandse nationaliteit kunnen ze volledig meedoen in de samenleving. Ze mogen nu bijvoorbeeld stemmen als er verkiezingen zijn.”, aldus burgemeester Van Heijningen.

Ieder met een eigen verhaal

Veel nieuwe Nederlanders komen uit de hele wereld naar ons land. Ieder heeft zo zijn of haar eigen verhaal en achtergrond. Sommige mensen zijn gevlucht door een oorlog of het noodlot, anderen komen hier voor de liefde, familie of vrienden of om te werken.

Verbondenheid met Nederlandse samenleving

De naturalisatieceremonie is de laatste stap van de activiteiten die mensen doorlopen om de Nederlandse nationaliteit te krijgen. Op deze feestelijke bijeenkomst schonk de burgemeester aandacht aan de betekenis van de Nederlandse nationaliteit en de verbondenheid met de Nederlandse samenleving. Ook stond hij stil bij de rechten (bijvoorbeeld stemrecht) en plichten (bijvoorbeeld voldoende ingeburgerd zijn) die bij het Nederlanderschap horen.

Iedereen die Nederlander wil worden legt bij de naturalisatieceremonie een verklaring van verbondenheid af. Daarmee beloven zij de vrijheden en rechten van het Nederlanderschap te respecteren en de verplichtingen die daarbij horen na te komen.

Naturalisatiedag op 15 december

De landelijke naturalisatiedag wordt sinds 2006 op Koninkrijksdag gehouden. Dit is de dag waarop het tekenen van het koninkrijksstatuut in Nederland op 15 december 1954 door Koningin Juliana wordt gevierd. In dit statuut worden de verhoudingen geregeld tussen Nederland en de andere landen van het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten).