Koningin Máxima bezoekt Klaaswaal en spreekt met inwoners over wonen en leven in het dorp

Hare Majesteit Koningin Máxima bracht op dinsdagmiddag 15 oktober een bezoek aan Klaaswaal. Het bezoek stond in het teken van de leefbaarheid en het sterke verenigingsleven. Burgemeester Erik van Heijningen verwelkomde haar in het dorp.

Burgemeester Erik van Heijningen: “Het was een bijzonder en feestelijk moment voor de Hoeksche Waard, want we hadden vandaag de eer om Koningin Máxima te verwelkomen. Het bezoek was een mooie kans om te laten zien hoe levendig het dorp Klaaswaal is. Hier zijn veel inwoners betrokken bij lokale activiteiten en het verenigingsleven. De onderlinge verbondenheid die hier aanwezig is, maakt Klaaswaal tot een plek waar mensen zich thuis voelen. We zijn trots dat de koningin dit vandaag zelf heeft kunnen ervaren en hopen dat zij terugkijkt op een inspirerend bezoek.”

Nieuwbouwlocatie Blom

Het bezoek begon op nieuwbouwlocatie Blom. Koningin Máxima ging in gesprek met de ontwikkelaar en een aantal toekomstige bewoners over hun keuze om in Klaaswaal te blijven wonen of er juist naar toe te verhuizen. Blom is de eerste uitbreidingslocatie van deze eeuw in Klaaswaal. Door het flexibele bestemmingsplan is het mogelijk om het aanbod aan te laten sluiten op de vraag van het moment.

Buurthuis Korstanjehuis

Vervolgens bezocht Koningin Máxima buurthuis Korstanjehuis waar gebruikers iets vertelden over het belang van elkaar in het dorp te kunnen ontmoeten en over hoe het is om oud te worden in Klaaswaal. Het Korstanjehuis is technisch niet meer in goede staat en wordt daarom begin volgend jaar gesloopt. De activiteiten zoals spelletjesochtend, klaverjassen en biljarten worden ondergebracht in de speciaal daarvoor aangepaste huiskamer van sporthal De Bongerd.

Muziekvereniging NLS en harmonievereniging Prinses Juliana

Klaaswaal kent een sterk verenigingsleven dat bijdraagt aan de sociale verbinding en saamhorigheid. Het dorp is klein in omvang, maar groot in muziek. Koningin Máxima was aanwezig bij de repetitie van muziekvereniging NLS en harmonievereniging Prinses Juliana. Hier ging zij in gesprek met leden over welke uitdagingen de verenigingen tegenkomen en hoe zij ervoor zorgen dat het verenigingsleven bruisend blijft.

Voetbalvereniging SSS Klaaswaal

Koningin Máxima bracht ook een bezoek aan de trainende jeugd van voetbalvereniging SSS Klaaswaal. Aansluitend hielp zij mee met de kantinedienst en ging zij in gesprek met vrijwilligers over hoe het is om vrijwilliger te zijn en over het 100-jarig bestaan van de club. Na afloop sprak de koningin met een aantal inwoners van Klaaswaal over wonen en leven in het dorp.