Langer veilig onderdak voor Oekraïense vluchtelingen in bestaande opvanglocaties

In de voormalige gemeentehuizen in Piershil en Strijen worden ongeveer 265 Oekraïense vluchtelingen opgevangen. En in de woonunits op het terrein naast de opvanglocatie in Strijen wonen 100 Oekraïners. Vanaf het begin is de opvang in beide dorpen goed en harmonieus verlopen. Het college is van plan om deze bestaande opvanglocaties in ieder geval open te laten blijven tot eind 2024. Zo bieden wij de huidige en nieuwe bewoners langer een veilig onderdak.

De gemeente is in beginsel van plan de periode voor opvang ook na die tijd te verlengen, wanneer de oorlog voortduurt en opvang nodig blijft. Uiterlijk in december neemt het college een besluit over de verlenging van de opvang tot en met eind 2024. Het college informeert de gemeenteraad over het voornemen om de opvang te verlengen. Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief Opvang Oekraïne via de pagina Nieuwsbrieven.

Wat is uw ervaring met gemeentelijke opvang Oekraïense vluchtelingen?

Sinds vorig jaar vangt de gemeente Oekraïense vluchtelingen op in de oude gemeentehuizen van Piershil en Strijen. Nog elke dag komen er nieuwe vluchtelingen uit het door oorlog verscheurde gebied naar Nederland. Opvang blijft daarom nodig. We vinden het belangrijk dat de opvang voor iedereen goed verloopt. Regelmatig vragen we de klankbordgroepen naar hun ervaringen hiermee. De klankbordgroepen bestaan uit omwonenden, ondernemers en andere betrokken partners. Denkt u dat er iets beter kan of heeft u vragen? Laat het weten door een e-mail te sturen naar oekraine@gemeentehw.nl