Lokale ondernemers tonen interesse in ‘ongekend talent’ van HWwerkt!

De bijeenkomst ‘ongekend talent voor Hoeksche Waardse werkgevers’ bij HWwerkt! in Oud-Beijerland trok maandag 1 juli veel belangstelling. Lokale ondernemers, bestuurders en managers lieten zich middels presentaties en persoonlijke gesprekken informeren over de gemotiveerde kandidaten van HWwerkt!: het ‘ongekend talent’. En over de kansen op het gebied van inclusief werkgeverschap en diversiteit op de werkvloer.

HWwerkt! is het sociaal ontwikkelbedrijf van gemeente Hoeksche Waard en gelooft in werk voor iedereen: jong of oud, met of zonder arbeidsbeperking en met of zonder werkervaring. Inwoners worden geholpen aan passend werk én werkgevers aan helpende handen. Dit kan op basis van een detachering, een vaste kracht of door het uitbesteden van werk aan de werkplaats van het sociaal ontwikkelbedrijf.

Oplossing voor arbeidsmarktkrapte

Wethouder Paul Boogaard (sociale zaken) opende de bijeenkomst: “Het is en blijft indrukwekkend om te zien hoe goed de activiteiten van HWwerkt! aansluiten op de behoeften van ondernemers. Veel bedrijven hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in een samenwerking met HWwerkt!; zeker gezien de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Dat is mooi, want steeds meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt weten via diverse leertrajecten bij HWwerkt! de weg naar werk weer te vinden. Het is fijn als ze na een leertraject aan de slag kunnen bij een lokaal bedrijf, zowel voor de werkgever als voor de werkzoekende. Een win-winsituatie!”

Inclusief werkgeverschap en diversiteit op de werkvloer

Werkgevers met een sociaal hart zien de toegevoegde waarde van inclusief werkgeverschap. Ze willen mensen laten groeien. Dit doen ze door uit te gaan van talent en te kijken naar wat iemand wél kan. Ze investeren in talent, geven aandacht en energie aan mensen en passen zo nodig functies op hen aan. Diversiteit op de werkvloer levert concurrentievoordeel op, verbetert het bedrijfsimago, verhoogt productiviteit en maakt een innovatievere en creatievere werkomgeving. Bovendien hoeft het geen extra kosten met zich mee te brengen vanwege diverse subsidies en regelingen.

Passend aanbod

Boogaard: “De recente aanpassing van de Participatiewet maakt het nog aantrekkelijker om mensen met een ondersteuningsbehoefte in dienst te nemen. Zo is het makkelijker om direct een beroep te doen op voorzieningen van de gemeente, bijvoorbeeld voor de inzet van loonkostensubsidie of een financiële bijdrage voor een aanpassing op de werkplek. Er zijn diverse mogelijkheden om een samenwerking aan te gaan. HWwerkt! kent de wet- en regelgeving en kijkt graag samen met de bedrijven welke behoefte er is en hoe hen een passend aanbod kan worden gedaan.”