Mevrouw Van der Zijl-de Wit uit Oud-Beijerland is 102 jaar geworden!

Mevrouw Van der Zijl-de Wit viert vandaag haar 102e verjaardag. Locoburgemeester Paul Boogaard ging vanmiddag op verjaardagsbezoek. Hij feliciteerde haar namens het gemeentebestuur met een mooie bos bloemen en een doosje bonbons. Met hulp van de thuiszorg woont ze nog steeds zelfstandig en ze krijgt nog regelmatig bezoek.

Mevrouw Van der Zijl-de Wit is geboren in Diever (Drenthe) en komt uit een gezin van 5 kinderen. Haar vader was veearts. Toen Juanita 1,5 jaar was, verhuisde het gezin naar Curaçao. Doordat haar ouders gingen scheiden, verhuisden ze weer naar Nederland. Mevrouw was toen 18 jaar en vlak daarna brak de Tweede Wereldoorlog uit.

Zij leerde haar man in 1940 tijdens de oorlog kennen. Meneer was piloot bij de luchtmacht en gemobiliseerd in Iepenburg. Mevrouw woonde in Voorburg en had les in stenografie en machineschrijven. De directeur van de school vond dat hij wat moest doen voor de militairen en nodigde ze uit om gratis lessen te volgen. Op een avond stonden er 4 soldaten voor mevrouws neus, waarop zij ze aan de machines zette.

Verschrikkelijke oorlogsjaren

In datzelfde jaar trouwden ze. Dat deed mevrouw ook om hem te beschermen tegen de Duitsers. Hij was half-joods (moeder katholiek, vader joods) en zij was christen. In de oorlog zijn ze 6 keer verhuisd. De laatste keer werden ze  geëvacueerd naar Overveen. Daar moest meneer onderduiken. Er werd een gat in de vloer gezaagd waarover een kleed werd gelegd. De Duitsers schoten bij een huiszoeking door de vloer. ’s Avonds werd hij eruit gehaald en kon hij bijkomen. Mevrouw Van der Zijl-de Wit denkt nog vaak terug aan die verschrikkelijke tijd. In deze moeilijke periode kregen ze hun 2e kind.

Na de oorlog werd haar man directeur van een bijkantoor van een verzekeringsmaatschappij (levensverzekeringen). Hij overleed 30 jaar geleden. Het echtpaar kreeg 2 dochters en 1 zoon. Helaas is haar ene dochter 15 jaar geleden overleden en haar zoon 4 jaar geleden. Ze heeft 6 kleinkinderen en 8 achterkleinkinderen.

Regelmatig mensen op bezoek

Mevrouw woont al 52 jaar in Oud-Beijerland. Samen met haar man is ze hier vanuit Rotterdam naartoe gekomen. Het is haar 8e woonplaats. Ze vindt het een geweldig huis en woont hier erg fijn. Ze krijgt regelmatig bezoek van mensen die ze nog van vroeger kent, van het tennissen en bridgen. Haar overbuurvrouw komt elke dag langs en ze heeft een schat van een schoondochter. Volgens eigen zeggen mag ze niet klagen. Ze kan goed alleen zijn en heeft altijd wat te vertellen.

Mevrouw Van der Zijl-de Wit heeft een prettig leven gehad. Vroeger hield ze van tennissen. Ook gingen ze met het gezin kamperen met de caravan. Samen met haar man heeft ze gezeild en ging ze cruisen. Ze vond het jammer dat ze op een gegeven moment moest stoppen met autorijden. Gezien haar leeftijd kan ze niet meer goed horen en zien, maar met een speciaal apparaat kan ze nog wel naar klassieke muziek luisteren. Ze houdt ervan om lekker uit eten te gaan en bridget nog steeds graag. Ook doet ze nog haar eigen administratie.