Onderzoek naar rust en activiteiten op zondag gaat de volgende fase in

Ruim één op de 4 inwoners van de Hoeksche Waard van boven de 16 jaar heeft zijn of haar mening gegeven over rust en activiteiten op zondag. Het is nu niet meer mogelijk om te reageren, de raadpleging is gesloten. Het onderzoeksbureau is van start gegaan met het analyseren van de resultaten, inclusief alle waarden  die inwoners over dit onderwerp hebben gedeeld. Daarna volgt nog een advies van het inwonersforum en besluitvorming in de gemeenteraad.

In totaal is het onderzoek in de periode van 1 juni tot en met 9 juli 18.701 keer ingevuld. Dit is een combinatie van inwoners die een brief hebben ontvangen (3.705) en inwoners die meededen aan de ‘open raadpleging’ (14.996). Inwoners konden kiezen voor het invullen van een korte of een uitgebreidere vragenlijst. 7.509 mensen kozen voor de korte versie en maar liefst 11.192 inwoners vulden de uitgebreide vragenlijst in. Het onderzoeksbureau ziet op het eerste gezicht een goede spreiding over de verschillende dorpen en buurtschappen op het eiland. Inwoners van alle leeftijden (16 jaar en ouder), postcodegebieden en opleidingsniveaus hebben deelgenomen. In het rapport komt een uitgebreide verantwoording te staan van de deelname en de onderzoeksmethode. Alle meningen en suggesties blijven anoniem.

Fase van advies en besluitvorming

Eind augustus is het rapport van onderzoeksbureau Populytics klaar. Dan start de volgende fase van het onderzoek. Een groep van ongeveer 20 gelote inwoners (het inwonersforum) bespreekt de resultaten en schrijft een advies aan de gemeenteraad. Wat leren we van dit onderzoek? Welke scenario’s over de invulling van de zondag passen bij de uitkomsten van de raadpleging? En welke beleidskeuzes van de gemeente horen daarbij? Tot slot is aan het einde van dit jaar de gemeenteraad aan zet om keuzes te maken. Zij komt tot een besluit op basis van de onderzoeksresultaten, het advies en eventuele zienswijzen.

Wethouder Van Waveren is blij dat zoveel mensen hebben meegedaan aan de raadpleging en de moeite hebben genomen een vragenlijst in te vullen. Hij wil ook in deze fase van het onderzoek al iedereen bedanken voor de waardevolle bijdrage.

Meer informatie over het onderzoek vindt u op deze pagina.