Opkomst in Hoeksche Waard hoger dan landelijk opkomstpercentage

Vandaag bracht 48,45% van de 71.570 kiesgerechtigden hun stem uit voor de verkiezing van de leden van het Europees Parlement. Daarmee ligt de voorlopige opkomst in onze gemeente iets boven het landelijk percentage van ongeveer 47%. Ook is de opkomst in Hoeksche Waard hoger dan 5 jaar geleden in 2019. Toen was het opkomstpercentage 42,76%.

Opkomstpercentage 21.00 uur

Vandaag deelden wij om 10.00 uur, 14.00 uur en 17.00 uur de tussentijdse opkomstpercentages. Klik op onderstaande link voor het voorlopig totaaloverzicht per stemlocatie, inclusief die van 21.00 uur (het moment dat de stembureaus sloten).

U ziet in de tabel het percentage per stembureau. Houd daarbij in gedachten dat men overal in de Hoeksche Waard mocht stemmen, ook in de verkiezingsbus.

Tellen van de stemmen

Inmiddels zijn de tellers hard bezig om de stemmen op partijniveau te tellen. Morgen, vrijdag 7 juni, gaan we verder met het tellen, maar dan op kandidaatsniveau. Dit gebeurt centraal in Sportcentrum De Boogerd in Oud-Beijerland. Het tellen van de stemmen is openbaar. U kunt dus komen kijken.

Voorlopige uitslag

De voorlopige verkiezingsuitslag mag pas bekend worden gemaakt als de stembussen in alle lidstaten van Europa gesloten zijn. Wij publiceren maandagmorgen 10 juni de voorlopige uitslag van gemeente Hoeksche Waard. De Kiesraad maakt ongeveer een week na de verkiezingen de definitieve uitslag voor Nederland bekend.