Plein aan de Atalanta wint derde prijs bij landelijke Steenbreektrofee

“Door de volharding van een aantal bewoners is het plein bij de Atalanta in ’s-Gravendeel een plek geworden met meer groen en blije bewoners en dieren.” Zo begint het juryrapport over de derde plaats die gemeente Hoeksche Waard 10 oktober, tijdens de Groendag van stichting Steenbreek, behaalde in de categorie Professionals. Naast een mooi juryrapport en plukboeket, kregen wethouder Huibert Steen (Openbare ruimte – Groen), werkvoorbereider groen Maurice Helleman en regisseur Natasja Knoot een stoere vleermuizenkast overhandigd.

Bewonersinitiatief brengt plein tot leven

Twee bewoners die aan het plein wonen, Mark van Voorthuisen en Maurice Weij, benaderden de gemeente met hun groene plannen. Hun enthousiasme leidde tot een bijzondere samenwerking tussen de gemeente en de buurtbewoners. Samen maakten ze van het versteende plein van 800 vierkante meter een groene oase waar zowel de omwonenden als dieren zich fijn voelen.

Voordelen van het vergroende plein

Het vergroende ‘Atalantaplein’ is een prettige plek geworden, die goed tegen het veranderende klimaat kan. Door de nieuwe beplanting is er meer schaduw tijdens warme zomerdagen en het regenwater wordt opgevangen en beter afgevoerd. Het riool wordt hierdoor minder belast. Buurtkinderen kunnen er spelen, ook met het water, en bewoners ontmoeten elkaar op een van de bankjes. Ook de dieren profiteren: vogels, insecten en andere dieren vinden hun weg naar het nieuwe groen en dat is winst voor de biodiversiteit.

Wethouder trots op samenwerking

Wethouder Huibert Steen is trots op het resultaat en de samenwerking met de bewoners: “Het is geweldig om te zien hoe betrokkenheid vanuit de buurt tot zo’n prachtig groen resultaat kan leiden. In overleg met hen geven we de vleermuizenkast graag een mooie en goede plek op of rond het plein.”

Benieuwd naar het juryrapport? Bekijk het juryrapport online.