Start pilotproject Energiepolder: het samen opwekken, delen en opslaan van duurzame energie

In de polder bij Klaaswaal en Numansdorp is een nieuw pilotproject gestart: Energiepolder. In dit ‘proefproject’ onderzoekt LTO Noord samen met LTO Noord afdeling De Hoeksche Waard en gemeente Hoeksche Waard of het mogelijk is om een gezamenlijk, lokaal energiesysteem op te zetten. Bij dit onderzoek worden lokale (agrarische) ondernemers, (maatschappelijke) organisaties en op een later moment inwoners betrokken. Het doel is om met elkaar binnen hetzelfde middenspanningsnet van Stedin duurzame elektriciteit op te wekken, te delen, op te slaan en om te zetten naar bijvoorbeeld een andere energiebron. Als het project succesvol is, kunnen er meer Energiepolders in de Hoeksche Waard en de regio komen.

Waarom een gezamenlijk, lokaal energiesysteem?

Gemeente Hoeksche Waard wil in 2040 een energieneutraal eiland zijn. Dit betekent dat er net zoveel duurzame energie opgewekt wordt als er verbruikt wordt. Ondernemers spelen hierbij een belangrijke rol. Zij wekken vaak al duurzame elektriciteit op met zonnepanelen op het dak of denken bijvoorbeeld na over het opslaan van energie. Agrarische ondernemers hebben daarbij ook behoefte om windenergie op te wekken met een eigen kleine of middelgrote windmolen op het erf of zelf opgewekte zonne- of windenergie om te zetten in waterstof. En ook inwoners en (maatschappelijke) organisaties wekken vaak al elektriciteit op met zonnepanelen op het dak.

De opgewekte elektriciteit wordt niet altijd direct gebruikt. En (nieuwe) grootverbruikers kunnen sinds februari geen nieuwe hoeveelheden stroom meer aan het net terugleveren. Er is te weinig ruimte op het elektriciteitsnet om alle elektriciteit te vervoeren. Dit heet netcongestie en vergroot de kans op stroomuitval. Het opzetten van een Energiepolder kan een oplossing bieden voor deze problemen.

Voordelen van een Energiepolder

Het opzetten van een gezamenlijk, lokaal energiesysteem kan veel voordelen bieden: in de eerste plaats voor (agrarische) bedrijven en mogelijk later ook voor (maatschappelijke) organisaties en inwoners. Door zelf duurzame energie op te wekken worden deelnemers minder afhankelijk van externe energiebronnen en ontwikkelingen. Het systeem zorgt voor een betere balans tussen lokale opwekking en verbruik van energie, wat het elektriciteitsnet ontlast. Ook wordt het mogelijk om onderling energie te verhandelen. En door slim om te gaan met energie, investeringen en kennis te delen, kunnen kosten worden bespaard.

Voorbereiding en eerste stappen

Op maandag 8 juli vond een startbijeenkomst plaats met agrarische ondernemers en enkele niet-agrarische ondernemers uit de ‘proefpolder’. Zij werden geïnformeerd over het pilotproject en uitgenodigd voor een Energiescan. Deze scan geeft inzicht in het energieverbruik, de energieopwek en toekomstplannen van het bedrijf.

Na de zomer volgt een bijeenkomst voor bedrijven en organisaties van de bedrijventerreinen in Klaaswaal en Numansdorp. Ook zij kunnen deelnemen aan het project. Voor bedrijven waar veel energie verbruikt en/of opgewekt wordt of waar toekomstplannen zijn op dit vlak, zijn ook een aantal Energiescans beschikbaar. De gegevens over het energieverbruik en de energieopwek van inwoners, die in het projectgebied wonen, worden in kaart gebracht vanuit openbare data. De Energiescans van de deelnemende bedrijven en de openbare data worden anoniem naast elkaar gelegd en geanalyseerd. Hieruit komt een advies of een gezamenlijk, lokaal energiesysteem kansen biedt voor de toekomst.

Ontwerp van de Energiepolder

Als de voorbereidende onderzoeken laten zien dat een Energiepolder van meerwaarde kan zijn, dan wordt er een ontwerp van de Energiepolder gemaakt. Hierbij worden (agrarische) ondernemers, inwoners, (maatschappelijke) organisaties en andere belangstellenden betrokken. Samen energie delen, opwekken en opslaan kan voor iedereen in het projectgebied (financieel) interessant zijn. Ook wordt dan de route naar een Energiepolder en de haalbaarheid verder uitgewerkt.

Meer informatie? Bekijk de pagina over Energiepolder.