Succesvolle bewustwordingsactie ondermijning onder huurders Strijen

Donderdag 24 oktober werd onder bewoners van huurwoningen in Strijen een succesvolle actie gehouden in het kader van de campagne ‘Staat jouw deur open voor iedereen?’. Het doel was om deze groep meer bewust te maken van ondermijnende criminaliteit en de meldingsbereidheid te vergroten. De actie was een samenwerking van woningcorporatie HW Wonen, politie Hoeksche Waard, het Versterkingsprogramma Weerbaar tegen Ondermijning van het RIEC en gemeente Hoeksche Waard.

Medewerkers van HW Wonen, de politie, het versterkingsprogramma en de gemeente belden bij een vijftiental woningen aan. Ze gingen met bewoners in gesprek hoe zij samen kunnen zorgen voor een veilige buurt. Buurtbewoners signaleren namelijk vaak als eerste als er iets niet klopt bij een woning of als iemand in een kwetsbare situatie zit. Tijdens de gesprekken werd het belang onderstreept om signalen van ondermijning te kunnen herkennen en deze te melden bij de politie of het onafhankelijk meldpunt Meld Misdaad Anoniem (M.). Ook werd besproken dat huurders zelf mogelijk benaderd worden door criminelen. Bijvoorbeeld om ruimte te huren en welke gevaren dat met zich mee kan brengen.

In de wijk stond verder een informatiewagen van HW Wonen. Hier konden mensen met hun vragen terecht en voor meer informatie hoe zij bijvoorbeeld vermoedens van ondermijning kunnen melden bij de politie of Meld Misdaad Anoniem. Er was veel aanloop bij de wagen. De gesprekken bij de wagen werden, net als die aan de deur, enorm gewaardeerd. Ze leverden voor alle partijen nuttige inzichten op wat er speelt in de wijk en wat men samen kan doen voor een fijne en veilige leefomgeving.

Landelijke bewustwordingscampagne

Eind mei ging de landelijke bewustwordingscampagne ‘Staat jouw deur open voor iedereen?’ van start tegen criminele misstanden in huurwoningen. Denk hierbij aan de opslag van wapens en cash, het dealen en/of versnijden van drugs of illegale prostitutie. De campagne vergroot het bewustzijn van huurders, brengt signalen onder de aandacht en verlaagt de drempel om te melden.