Van eetbare borden tot verlagen rioolheffing: Hoeksch Lyceum rondt duurzaamheidsproject af

Leerlingen van 4 vwo van het Hoeksch Lyceum werkten 2 maanden aan een duurzaamheidsproject. In groepjes kregen ze verschillende opdrachten, zoals ideeën bedenken voor het organiseren van afvalvrije dorpsfeesten en het vergroten van de betrokkenheid van jongeren bij de circulaire economie en kringloopwinkels. Ze onderzochten ook hoe de Hoeksche Waard energieneutraal kan worden en dorpen beter voorbereid kunnen zijn op extreem veel regen in korte tijd. Op 1 juli presenteerden de leerlingen hun ideeën aan medeleerlingen, docenten, de schooldirectie en experts van de gemeente en de RAD. Wethouder Harry van Waveren was ook aanwezig.

Verrassende en frisse ideeën van leerlingen

Tijdens de eindpresentaties kwamen leerlingen met verrassende ideeën. Ze bedachten inklapbare bekers en eetbare borden voor afvalvrije dorpsfeesten. Ook wilden ze kringloopwinkels meer laten samenwerken en lokale influencers inzetten om deze winkels te promoten. Andere ideeën waren het verlagen van de rioolheffing bij groene tuinen en energie opwekken met schakelaars onder de A29.

De scholieren deelden hun bevindingen in korte, heldere presentaties. Ze lieten zien hoe out-of-the-box denken kan zorgen voor frisse ideeën, die een verschil kunnen maken.

Duurzaam denken en doen

Het Hoeksch Lyceum wil duurzaamheid stevig verankeren in het onderwijs, op school en in de schoolomgeving. Gemeente Hoeksche Waard en de RAD waren opdrachtgever én expert voor de leerlingen. Ze vinden het belangrijk dat leerlingen bewust nadenken over duurzaamheid. Duurzaamheid is dichterbij dan je denkt en je hebt er zelf meer invloed op dan je denkt. Door leerlingen te betrekken bij duurzame projecten, hopen ze ook het enthousiasme aan te wakkeren voor een vervolgopleiding in een van de duurzaamheidsthema’s. De kennis van jongeren is essentieel voor de toekomst, en het helpt om te begrijpen hoe jongeren over duurzaamheid denken. Het project werd geheel begeleid en ondersteund door Code Groen educatie.