Vrijwilligers gezocht voor signalerende huisbezoeken

In de Hoeksche Waard woont een grote groep inwoners van 75 jaar en ouder. De gemeente wil graag weten wat zij nodig hebben om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen en sociaal actief te zijn. Daarover gaan vrijwilligers met hen in gesprek tijdens signalerende huisbezoeken. Wij zijn op zoek naar vrijwilligers die – namens de gemeente – deze bezoeken willen afleggen.

Gespreksonderwerpen

Tijdens de bezoeken worden onderwerpen besproken die ouderen belangrijk vinden. De ouderen bepalen zelf de inhoud van het gesprek. Ook de vrijwilliger kaart onderwerpen aan. Zo worden er vragen gesteld over thema’s als wonen, leefomgeving, welzijn en gezondheid. De uitkomsten van die gesprekken, koppelen de vrijwilligers terug aan de ouderenadviseur. Deze pakt, indien nodig, eventuele signalen op in overleg met de oudere. Wij zijn op zoek naar vrijwilligers die:

• goed kunnen luisteren;
  • inlevingsvermogen hebben;
  • geduldig zijn;
  • kunnen signaleren;
  • leergierig zijn en openstaan voor scholing;
  • privacy respecteren;
  • zich aan afspraken houden;
  • digitaal vaardig zijn;
  • 5 bezoeken per maand kunnen doen (tijd en dag zelf te bepalen).

Naast 5 bezoeken per maand komen de vrijwilligers ook één keer per maand samen om kennis en ervaring uit te wisselen. Tijdens deze maandelijkse bijeenkomsten is er ook aandacht voor deskundigheidsbevordering en worden gastsprekers uitgenodigd.

Bent u de vrijwilliger die we zoeken? Neem dan voor maandag 9 oktober contact op met Karin van der Schee (ouderenadviseur) via telefoonnummer 088 – 647 19 71 of via e-mail karin.vanderschee@gemeentehw.nl.

Na uw aanmelding nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. De kennismakingsgesprekken vinden plaats tussen maandag 16 oktober en vrijdag 3 november.

Voordat u aan de slag gaat als vrijwilliger vindt een 2-daagse training plaats. Deze training staat gepland op vrijdag 10 en 17 november van 8.45 tot 13.00 uur.