Waarderingsgeschenk gemeente Hoeksche Waard voor Rook Belder uit Westmaas

Vanmiddag kreeg de heer Rook Belder van burgemeester Erik van Heijningen het bronzen beeld ‘Er met kop en schouders bovenuit steken’ cadeau. Dat gebeurde tijdens zijn afscheidsreceptie in de Koningshoeve in Klaaswaal. Belder heeft zich 45 jaar met hart en ziel ingezet als secretaris en penningmeester van de Oranjevereniging Westmaas. De burgemeester reikte het beeld uit namens het gemeentebestuur als blijk van waardering voor zijn grote inzet voor de samenleving.

Jarenlange inzet voor Oranjevereniging Westmaas

Het waarderingsgeschenk is een bekroning op Belders jarenlange vrijwilligerswerk en een mooie afsluiting nu hij afscheid heeft genomen als bestuurder van Oranjevereniging Westmaas.

Van grote betekenis voor Westmaas

Burgemeester Van Heijningen bedankte Rook Belder met het bronzen beeld en een bos bloemen voor wat hij voor de Hoeksche Waard heeft betekend. De Oranjevereniging is van grote betekenis voor het kleine dorp Westmaas. Zo organiseert de vereniging niet alleen Koningsdag, maar ook lampionnenoptochten, ouderenmiddagen en een jaarlijks dorpsfeest. Ook worden leden bezocht die ziek zijn. Veel inwoners van het dorp zijn lid van de vereniging, die door Belders punctuele boekhouding heel gezond is.

Ter ere van het 100-jarig bestaan van de Oranjevereniging schreef Belder vorig jaar een boek over de geschiedenis van Westmaas en van de vereniging. Alle leden kregen een exemplaar. Het boek is voor veel mensen van grote waarde.

Verder heeft hij ervoor gezorgd dat er een herdenkingsmonument voor oorlogsslachtoffers uit Westmaas kwam: De Traan. Vanaf die tijd is er ook in dit dorp jaarlijks een herdenking op 4 mei (grotendeels door hem georganiseerd).

Naast deze drukke activiteiten ziet hij ook nog kans om vrijwilliger te zijn bij andere maatschappelijke organisaties, zoals de Stichting Molens Hoeksche Waard.

Uniek bronzen beeld

De lokale kunstenaar Jos Gielen heeft dit kunstwerk speciaal ontworpen voor gemeente Hoeksche Waard. Het waarderingsgeschenk wordt alleen in bijzondere gevallen weggegeven vanuit de gemeente. Het is een teken van waardering voor inwoners die een voorbeeldfunctie hebben binnen onze gemeente of iets bijzonders hebben gedaan. Inwoners die zich inzetten voor de samenleving op bijvoorbeeld sociaal, maatschappelijk of cultureel gebied.