Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

In de burgerlijke stand leggen wij gegevens vast over bepaalde levensgebeurtenissen. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, partnerregistratie, echtscheiding of overlijden.

Van een akte kunt u een afschrift krijgen of een uittreksel. Een afschrift is een officiële kopie van de akte, gestempeld door de gemeente. Op een afschrift staat precies hetzelfde als op de akte zelf. Een uittreksel is een actuele samenvatting van de akte. De akte zelf krijgt u nooit mee; die blijft eigendom van de gemeente en is opgeslagen in de registers van de burgerlijke stand.

Log veilig in met DigiD om te laten zien wie u bent. Lees meer over DigiD.

Komt u liever langs bij een van onze servicepunten? Maak dan online een afspraak voor het aanvragen van een afschrift of uittreksel van de burgerlijke stand.

Regel het snel online. U kunt uw afschrift of uittreksel (ook voor internationaal gebruik) via uw DigiD bij ons aanvragen. U betaalt gelijk via internetbankieren. Komt u liever langs bij een van onze servicepunten? Maak dan online een afspraak.

U vraagt een afschrift of uittreksel van deze akten aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Een afschrift van uw geboorteakte vraagt u dus aan in de gemeente waar u geboren bent. Een afschrift van een huwelijks- of partnerschapsakte vraagt u aan in de gemeente waar u bent getrouwd of zich als partners heeft laten registreren. Een echtscheiding of beëindiging geregistreerd partnerschap wordt bijgeschreven op de huwelijks- of partnerschapsakte, deze vraagt u aan in de gemeente waar het feit plaats vond.

€ 16,60

Vraag de akte aan bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Let op: vraagt u de akte toch bij ons aan? U betaalt dan voor het behandelen van de aanvraag en niet voor de akte zelf. Wij geven u dus geen geld terug als wij de akte niet hebben.

  • Online aanvragen: uw DigiD en uw gegevens voor internetbankieren.
  • Persoonlijk aanvragen: uw geldige identiteitsbewijs en uw pinpas of contant geld. Bij ons servicepunt Oud-Beijerland kunt u zowel pinnen als contant betalen. Bij de overige servicepunten kunt alleen met uw pinpas betalen.
  • Schriftelijk aanvragen: een kopie van uw geldige identiteitsbewijs, een brief waarin staat welk afschrift of uittreksel u nodig heeft en waarvoor, uw handtekening op de brief.

Vraag het afschrift aan door contact met ons op te nemen.

You can apply for the document by contacting us.

  • Online aanvragen: wij sturen uw afschrift of uittreksel binnen 10 werkdagen naar u toe.
  • Persoonlijk aanvragen: u krijgt het uittreksel of afschrift meteen mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt om het document voor u aan te vragen.
  • Schriftelijk aanvragen: wij nemen uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling. Momenteel kan dit tot 10 werkdagen duren.

U kunt iemand anders machtigen door gebruik te maken van het formulier ‘Machtiging verlenen’. De gemachtigde neemt het formulier mee, samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs en een geldig legitimatiebewijs van zichzelf.