Huisnummer aanvragen of een fout melden

Het is niet nodig om los een huisnummer aan te vragen. Een huisnummer wordt met de behandeling van uw bouw of wijzigingsplannen meegenomen.

Dan kunt u hiervoor een aanvraag indienen voor een omgevingsvergunning of een melding bouwactiviteit. Voor meer informatie bezoekt u de pagina Vergunning aanvragen en checken (Omgevingsloket) van onze website. In deze gevallen kunt u er ook voor kiezen om uw plannen eerst door ons te laten beoordelen met een conceptverzoek. Voor het behandelen van een conceptverzoek worden kosten in rekening gebracht. Informatie over deze kosten voor 2024 zijn terug te vinden op de website: Verordening op de heffing en de invordering van leges Hoeksche Waard 2024.

Het kan voorkomen dat adresgegevens op deze kaarten niet kloppen. Kijk dan eerst op de BAG viewer of de gegevens in de BAG kloppen.

Zijn de gegevens in de BAG juist?

  • Nee: maak een terugmelding op BAG viewer. Vergeet niet de bijbehorende bewijsstukken mee te sturen. Denk aan bijvoorbeeld bouwtekeningen, een situatieschets en/of omgevingsvergunning, etc.
  • Ja: neem contact op met de klantenservice van Google en/of TomTom.

Let op: de BAG bevat geen informatie over je inschrijving op een adres, hiervoor verwijzen wij je naar de pagina verhuizing doorgeven.

 

In de volgende gevallen wordt een huisnummer ingetrokken:

  1. Splitsing: één object wordt gesplitst in meerdere objecten. Hierdoor moet het oude nummer worden ingetrokken en wordt er voor elk afzonderlijk zelfstandig verblijfsobject een nieuw nummer toegekend.
  2. Sloop: een bestaand object verdwijnt. Het bestaande huisnummer wordt ingetrokken.
  3. Samenvoeging: meerdere verblijfsobjecten worden samengevoegd tot één object, waardoor de oude huisnummers moeten worden ingetrokken en er één nieuw huisnummer wordt verstrekt.

Dat kan. Je hebt hier wel een omgevingsvergunning voor nodig. Op het Omgevingsloket vraag je de omgevingsvergunning aan.

Bij het aanvragen van de omgevingsvergunning moet je de volgende gegevens aanleveren: een plattegrond tekening van alle verdiepingen, inclusief de basisvoorzieningen voor de betreffende gebruiksdoelfunctie.

Een ‘gebruiksfunctie’ is als een soort handleiding voor een gebouw of een ruimte. Het vertelt ons waarvoor die plek bedoeld is. In de BAG staat per adres de gebruiksdoelfunctie.

De gebruiksfuncties

We hebben alle gebruiksfuncties voor je op een rijtje gezet. En daarbij beschreven welke basisvoorzieningen hier minimaal aanwezig moeten zijn:

  • Bijeenkomstfunctie: water, toilet.
  • Celfunctie: water, toilet.
  • Gezondheidszorgfunctie: water, toilet.
  • Industriefunctie: geen basisvoorzieningen vereist.
  • Kantoorfunctie: water, toilet.
  • Logiesfunctie: keuken, douche, toilet.
  • Onderwijsfunctie: water, toilet.
  • Overige gebruiksfunctie: geen basisvoorzieningen vereist.
  • Sportfunctie: water, toilet.
  • Winkelfunctie: water, toilet.
  • Woonfunctie: keuken, douche, toilet.

De basisvoorzieningen

  • Water: een aansluiting voor drinkwater en een afvoer voor huishoudelijk afvalwater;
  • Keuken: de basisvoorziening water en een aansluiting voor energie en een opstelplaats voor een aanrecht en een opstelplaats voor een kooktoestel;
  • Douche: de basisvoorziening water en een aansluiting voor energie en een opstelplaats voor een douche of een bad;
  • Toilet: de basisvoorziening water en een opstelplaats voor een toilet.

Nee er zit geen verschil tussen het aanvragen van een woning en bedrijf, bij het aanvragen van een huisnummer.

Alleen de gebruiksdoelfunctie van het gebouw zal anders zijn.

  • Is het huisnummerbordje goed zichtbaar vanaf de openbare weg?
  • Kijk op de BAG viewer of de gegevens in de BAG kloppen.

Zijn de gegevens in de BAG juist?

  • Ja? Kijk op de website van PostNL of de gegevens bij PostNL kloppen. Zo niet, Neem contact op met de klantenservice van PostNL.
  • Nee? Maak een terugmelding op BAG viewer en/of de meld het bij PostNL.

De gemeente is niet verplicht om een adres toe te kennen, voor het aanvragen van een nutsaansluiting.

Op de website Mijn Aansluiting of via het nutsbedrijf regel je zelf een aansluiting.

Ja, een mantelzorgwoning kan een huisnummer krijgen. Voor het realiseren of plaatsen van een mantelzorgwoning kunt u een aanvraag indienen voor een omgevingsvergunning of een melding bouwactiviteit. Voor meer informatie bezoekt u de pagina Vergunning aanvragen en checken (Omgevingsloket) van onze website. U kunt er ook voor kiezen om uw plannen eerst door ons te laten beoordelen met een conceptverzoek. Voor het behandelen van een conceptverzoek worden kosten in rekening gebracht. Informatie over deze kosten voor 2024 zijn terug te vinden op de website: Verordening op de heffing en de invordering van leges Hoeksche Waard 2024.

Let u er wel op dat:

Voor alle financiële regelingen, zoals uitkeringen en toeslagen, zijn beide huishoudens zelfstandig. Een eigen huisnummer voor mantelzorg heeft voor sommige regelingen voordelen (zoals AOW) maar kan ook bij andere regelingen tot hogere kosten leiden (bijvoorbeeld gemeentelijke heffingen).