Nieuw mobiliteitsplan voor de Hoeksche Waard

Wat vindt u van de wegen, fietspaden en voetgangerspaden in de Hoeksche Waard? Hoe ervaart u de verkeersveiligheid? En maakt u gebruik van het openbaar vervoer? Gemeente Hoeksche Waard wil graag uw ervaring en inbreng over deze en andere onderwerpen die gaan over mobiliteit. Dit is belangrijke input voor het nieuwe mobiliteitsplan Hoeksche Waard. In dit plan staat wat de gemeente de komende jaren gaat doen op het gebied van mobiliteit.

Op deze webpagina vindt u informatie over hoe het nieuwe mobiliteitsplan tot stand komt. Wat zijn de verschillende stappen en hoe en wanneer we inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekken. Als er tussentijdse resultaten bekend zijn, delen we die op deze pagina.

De afgelopen maanden werkten wij aan een nieuw Mobiliteitsplan Hoeksche Waard. In dit plan staat op welke punten de gemeente de komende jaren gaat inzetten op het gebied van mobiliteit. Het concept Mobiliteitsplan Hoeksche Waard is nu klaar en lag 6 weken ter inzage. Alle reacties worden beantwoord en afhankelijk van de inhoud wel of niet verwerkt in het mobiliteitsplan. We verwachten dat het Mobiliteitsplan Hoeksche Waard begin volgend jaar (2025) wordt besproken in de gemeenteraad.Ondertussen starten wij met de voorbereidingen om het uitvoeringsprogramma te gaan maken. Deze leggen wij later in 2025 ook ter inzage.

Heeft u vragen?

Voor vragen over het concept Mobiliteitsplan Hoeksche Waard kunt u terecht bij team Omgeving – Mobiliteit via het telefoonnummer 14 0186 of 088 – 647 36 47 of per e-mail: info@gemeentehw.nl.

Tijdens de raadsvergadering van 23 april stelde de raad de keuzenotitie over het Mobiliteitsplan Hoeksche Waard geamendeerd vast. Zowel de keuzenotitie als het amendement werden unaniem aangenomen door de raad. De raad heeft hiermee keuzes gemaakt om kaders en een koers mee te geven aan het college voor de invulling van het mobiliteitsplan.

De raad koos onder meer voor meer aandacht voor lopen en fietsen en het herinrichten van bepaalde 50km/uur-wegen naar 30km/uur-wegen. Ook wenst de raad dat verschillende verkeerssoorten, zoals fietsen en auto’s, meer gescheiden worden en dat het fietsgebruik gestimuleerd wordt. Verder koos de raad voor het verder ontwikkelen van de huidige hoofdwegenstructuur op het eiland, wat ook wel de ‘vorkstructuur’ wordt genoemd. Met het amendement besloot de raad ook om de veelgebruikte, doorgaande routes aan de zuidrand van Hoeksche Waard waar nodig uit te breiden of aan te passen, ter bevordering van de verkeersveiligheid.

Het college van BenW vraagt de gemeenteraad duidelijke keuzes te maken op het gebied van verkeer en vervoer. Zo wil het college meer aandacht voor lopen, fietsen, veiligheid en leefbaarheid door scherpere keuzes in het huidige netwerk van wegen te maken. Al deze keuzes moeten zorgen voor een aantrekkelijker en veiliger leefomgeving en duurzame verkeersoplossingen in de Hoeksche Waard.

Het college legt de volgende uitgangspunten voor aan de raad:

1. Meer aandacht voor lopen, fietsen, veiligheid en leefbaarheid.

Door bepaalde verkeerskundige principes toe te passen bij de inrichting van de openbare ruimte nodigen we mensen meer uit om vaker te lopen en te fietsen en zorgen we voor bijvoorbeeld veiligere schoolomgevingen.

2. Versneld inzetten op herinrichting wegen en ‘grijze’ 50km/h-wegen 30km/h maken.

‘Grijze wegen’ zijn wegen waarbij de functie niet duidelijk is (verkeer of verblijven/ wonen) en waar vaak onvoldoende ruimte is voor een veilige 50-km/u inrichting. Door deze anders in te richten komt er meer ruimte voor veilig wandelen en fietsen, verblijven en groen

3. Verkeerssoorten meer scheiden door scherpere keuzes in het huidige wegennetwerk.

Verkeersproblemen zoals verkeersonveiligheid, sluipverkeer, hoge snelheden en kapotgereden bermen worden aangepakt bij de bron. Dit betekent dat niet alle wegen meer door alle verkeersdeelnemers gebruikt kunnen worden.

4. Investeren in het stimuleren en faciliteren van het fietsgebruik.

Hierdoor wordt het aantrekkelijker om te fietsen, met positieve effecten voor gezondheid, recreatie en toerisme.

5. Inzetten op bundelen van publiek vervoer, openbaar vervoer en deelmobiliteit én het oprichten van een centraal loket

Doel is dat alle plekken in de gemeente met een vorm van publiek vervoer bereikbaar zijn. 

6. Zodanig ontwikkelen dat het verkeer binnen de huidige vorkstructuur afgewikkeld kan worden.

We realiseren de nu bekende grootschalige infra-projecten zoals een randweg Klaaswaal waarna ruimtelijke ontwikkelingen moeten passen binnen deze infrastructuur.

Dinsdagavond 2 april staat de keuzenota op de agenda van de beeldvormende vergadering. Op dinsdag 23 april neemt de raad een besluit. Na het besluit van de gemeenteraad werken we de uitgangspunten verder uit in het nieuwe mobiliteitsplan.

De afgelopen jaren is de werkgelegenheid en het aantal inwoners in de Hoeksche Waard flink gegroeid. We werken hard aan een klimaatneutrale en duurzame Hoeksche Waard. Maar de komende jaren bouwen we ook veel woningen. Extra woningen zorgen ook voor extra inwoners. En die inwoners gaan ook ergens naar toe, naar hun werk, school of vrijetijdsactiviteiten. Dat zorgt dus voor extra verkeersbewegingen. Verkeersbewegingen met de auto vragen om goede wegen en parkeervoorzieningen. Voor fietsers gaat het daarbij om snelle en veilige verbindingen in en tussen de dorpen. Voor gebruikers van openbaar vervoer is de bereikbaarheid van voorzieningen belangrijk en de snelheid waarmee deze bereikt worden. Al deze verkeersbewegingen hebben invloed op de ruimte die beschikbaar is op ons eiland én op onze klimaatdoelen. De Hoeksche Waard is bereikbaar via de Heinenoordtunnel en Kiltunnel, de Haringvlietbrug en de veerpont bij Spijkenisse. De N217 is, zeker in de noordrand, de belangrijkste verkeersader, met daaromheen veel dijken en polderwegen. Die dijken en polderwegen geven de Hoeksche Waard karakter en charme. Maar brengen ook uitdagingen met zich mee. Ze zijn vaak niet berekend op een grote hoeveelheid (zwaar) verkeer. Maar ook het bereikbaar houden van de dorpen onderling, de veiligheid voor verkeersdeelnemers (zowel gemotoriseerd als op de fiets) en de leefbaarheid zijn belangrijke aandachtpunten. Om de Hoeksche Waard ook de komende jaren aantrekkelijk te houden om te wonen, te leven, te werken, te ondernemen en te bezoeken is een goede bereikbaarheid erg belangrijk. Hoe wij de komende jaren aan de slag willen gaan met mobiliteit (verkeer en vervoer) in de Hoeksche Waard komt te staan in het nieuwe Mobiliteitsplan Hoeksche Waard.

  1. Situatieschets

We maken eerst een analyse van bestaand beleid, feiten en cijfers voor Hoeksche Waard. Ook kijken we naar trends en ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en geven we een overzicht van kansen en knelpunten.

  1. Ambities en doelen

Met onder andere de input uit de vragenlijsten en de gesprekken bepalen we de ambities die wij op de korte en middellange termijn hebben op het gebied van mobiliteit. Aan die ambities (wat willen we aanpakken) koppelen we doelen waarin we opschrijven hoe we die ambities vorm willen geven (wat kunnen we aanpakken) en vervolgens hoe we die doelen willen bereiken (hoe gaan we het aanpakken).

  1. Toekomstbeelden

Uiteindelijk komen hier toekomstbeelden voor de ontwikkeling van mobiliteit voor de middellange termijn (10-20 jaar) uit. Om die toekomstbeelden compleet te maken, gaan we nog een keer op dorpsniveau in gesprek met inwoners en andere doelgroepen. Uiteindelijk komen we met verkeersmaatregelen die op dorpsniveau genomen kunnen worden.

  1. Beeldende eindrapportage en besluitvorming

Dit proces leidt tot het mobiliteitsplan met daarin het beleid op het gebied van verkeer en vervoer voor de komende jaren. Het uiteindelijke Mobiliteitsplan Hoeksche Waard wordt in de raad besproken en vastgesteld. We verwachten dat dit in oktober/november 2024 plaatsvindt. Bekijk het processchema onder ‘Documenten’.

Een belangrijk onderdeel voor het opstellen van het Mobiliteitsplan Hoeksche Waard is dat wij de inwoners van de Hoeksche Waard en andere belanghebbenden horen en laten meedenken over de inhoud van het plan. Om dit op een goede manier te doen, is er in iedere fase van het proces ruimte voor input van inwoners en andere belangrijke organisaties. Wij startten met een online vragenlijst die iedereen kon invullen. Daarna organiseerden wij twee rondes met bijeenkomsten om de resultaten te bespreken en eventuele aanvullende informatie op te halen. Dit deden wij tijdens ‘deelgebiedsessies’. Er was een apart overleg met het Collectief Veilige Dijken en andere belangengroepen.

Terugblik eerste ronde participatiebijeenkomsten

Tijdens de eerste reeks van bijeenkomsten gingen we met inwoners en andere belanghebbenden in gesprek over onder andere de input die is opgehaald uit de vragenlijst. Deze werd bijna 1100 keer ingevuld. De uitkomsten van de vragenlijsten en uitkomsten uit de gesprekken tijdens de bijeenkomsten zorgen voor een goed beeld van de huidige situatie en knelpunten in de Hoeksche Waard. Daarnaast bespraken we ook de doelen en ambities voor het nieuwe mobiliteitsplan.

U kunt de presentatie van deze bijeenkomsten op uw gemak (nog eens) bekijken.

Terugblik tweede ronde participatiebijeenkomsten

Tijdens de tweede reeks keken wij met inwoners naar de knelpunten en uitdagingen uit de eerste sessies. Deze zetten we om naar een gewenste toekomstsituatie op het gebied van mobiliteit.

Deze bijeenkomsten stonden in het teken van het in kaart brengen van de stand van zaken, de uitgangspunten uit de vastgestelde keuzenotitie en de analyse op het gebied van (gewenste) mobiliteitsnetwerken. In de presentatie werden de concept mobiliteitsnetwerken voor iedere vervoerswijze besproken. Voetgangers, fiets, openbaar vervoer, auto & vrachtauto en landbouw verkeer waren de hoofdthema’s voor de presentatie.

U kunt de presentatie van deze bijeenkomsten op uw gemak (nog eens) bekijken.

Bijeenkomsten met belanghebbenden

Tijdens beide rondes organiseerden we aparte overleggen met het Collectief Veilige Dijken en andere belangengroepen zoals Ondernemersvereniging Hoeksche Waard, Stichting Detailhandelsraad Hoeksche Waard, Welzijn Hoeksche Waard, Reizigersoverleg HWGO, Cumela, Veiligheidsregio ZHZ en de scholen. Ook onze partners provincie Zuid-Holland, waterschap Hollandse Delta en Rijkswaterstaat zijn bij het opstellen van het mobiliteitsplan betrokken.

Kinderen en jongeren dachten ook mee

Op maandag 27 mei organiseerden we een bijeenkomst kinderen/jongeren die in groep 6, 7 of 8 van de basisschool zitten of jongeren tot en met 16 jaar oud van de middelbare school. Tijdens deze bijeenkomst lieten we hen meedenken wat er beter kan op het gebied van verkeer en vervoer in de Hoeksche Waard. Specifiek werd er ingegaan op de loop-/fietsroute van en naar school, familie, vrienden/vriendinnen en/of (sport)verenigingen.

Het vervolg

Wij hebben nu genoeg informatie verzameld om het toekomstbeeld af te maken in een concept mobiliteitsplan. Het concept mobiliteitsplan bespreken we na de zomervakantie met inwoners en belanghebbenden. Het rapport ligt dan nog 6 weken ter inzage zodat inwoners en belanghebbenden hierop kunnen reageren. Alle reacties worden beantwoord en afhankelijk van de inhoud wel of niet verwerkt in het mobiliteitsplan dat naar verwachting aan het eind van dit jaar wordt besproken in de gemeenteraad.

De gemeenteraad stelde in haar vergadering van 7 november 2023 de startnotitie voor het Mobiliteitsplan Hoeksche Waard vast. De startnotitie vindt u bij ‘Documenten’.