Parallelweg Maasdam - 's-Gravendeel

De provinciale weg N217 is de belangrijkste oost-westverbinding in de Hoeksche Waard. Over deze weg rijdt veel verkeer van en naar de A29/A16 maar ook tussen de verschillende dorpen. Langs het grootste gedeelte van de N217 loopt ook een parallelweg voor langzaam verkeer (landbouwverkeer en fietsers). Tussen Maasdam en ’s-Gravendeel ontbreekt deze weg. Het landbouwverkeer maakt daar gebruik van de hoofdrijbaan. Gemeente en provincie realiseren daarom een parallelweg en nieuw vrijliggend fietspad tussen Maasdam (de rotonde ter hoogte van de N491) en ’s-Gravendeel (de rotonde ter hoogte van de Maasdamseweg).

Wat komt er?

De gemeente wil ook in de toekomst een goede bereikbaarheid, verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van de Hoeksche Waard. Daarom is een parallelweg op dit stuk nodig.

De Parallelweg zorgt voor een betere doorstroming

Deze weg zorgt ervoor dat het landbouwverkeer ook op dit gedeelte van de N217 niet langer op de hoofdrijbaan hoeft. De snelheidsverschillen tussen landbouwverkeer en autoverkeer zijn groot. Het verbod op inhalen zorgt ervoor dat de doorstroming van het verkeer minder soepel verloopt. Door de aanleg van een parallelweg hoeft het landbouwverkeer niet meer op de hoofdrijbaan en blijft de doorstroming gewaarborgd.

De parallelweg kan worden ingezet bij calamiteiten

Bij calamiteiten in de Hoeksche Waard is er tussen Maasdam en ’s-Gravendeel geen alternatieve snelle route (bijvoorbeeld bij een ongeval). Bij calamiteiten kunnen de hulpdiensten gebruik maken van de parallelweg. Bij een incident is op de N217 kan de parallelweg eventueel ingezet worden als omleidingsroute.

De fietser houdt het vrijliggende fietspad

Uit de vele reacties die wij in mei 2020 kregen, bleek dat er onder onze inwoners een duidelijke voorkeur bestaat voor een vrijliggend fietspad. De fietsverbinding tussen Maasdam-Putterhoek en ’s-Gravendeel is belangrijk voor lokaal fietsverkeer en fietsverkeer dat van en naar Dordrecht gaat. Tijdens het ontwerpen van de parallelweg bleek dat het behouden van het fietspad op de huidige locatie verkeerskundig niet goed vormgegeven kan worden. Samen met provincie Zuid-Holland kiezen wij er daarom voor om het huidige fietspad te verplaatsen. Dit betekent dat wij naast een parallelweg ook een vrijliggend fietspad aanleggen.

De voorbereidingen voor de uitvoering van dit project zijn gaande. Samen met wegbeheer provincie Zuid-Holland en met aansluitende wegbeheerder Waterschap Hollandse Delta stelden wij een voorlopig ontwerp op voor de nieuwe weg met vrijliggend fietspad. Om te komen tot dit ontwerp was het noodzakelijk om inzicht te krijgen in onder meer de ligging van kabels en leidingen, de kwaliteit van de duikers en de opbouw van de ondergrond. Daarnaast lieten wij een flora en fauna-onderzoek uitvoeren omdat de bestaande bomen niet op dezelfde plaats kunnen blijven staan. Ook moet de nu aanwezige bermsloot worden verlegd. Met het flora en fauna onderzoek is inzichtelijk gemaakt welke dieren hun leefomgeving hebben in de bomen en bermsloot, of de bomen of de bermsloot gebruiken als oriëntatiepunt. In de verdere uitvoering moeten wij rekening houden met verplaatsing van deze soorten of met het treffen van voorzieningen voor deze soorten.

Op basis van het voorlopige ontwerp maakten wij een schatting van de kosten die gepaard gaan met de werkzaamheden. Ook de kosten voor de aanleg van wegen zijn de afgelopen jaren gestegen. Dan gaat het om materiaalkosten maar ook over gestegen kosten voor arbeid. De totale schatting voor uitvoering van dit project is daarmee hoger dan aan de start van dit project. Met onze partner provincie Zuid-Holland voerden wij hierover gesprekken en kwamen wij tot een oplossing. Dat betekent dat de werkzaamheden om te komen tot een definitief ontwerp en opstellen bestek voor de aanbesteding voor uitvoering van het werk weer zijn opgepakt. Wij verwachten 2025 de aanbestedingsprocedure te doorlopen waarna een meer concrete planning voor de daadwerkelijke aanleg beschikbaar komt. Voor de daadwerkelijke aanleg zal de provincie Zuid-Holland verantwoordelijk zijn.

Twee voorbereidende procedures, de bestemmingsplanprocedure en de grondverwerving, zijn afgerond.