De woningmarkt is krap, ook in de Hoeksche Waard. Onze jongeren en starters, die graag op zichzelf willen wonen, kunnen lastig een betaalbaar huis vinden. Ook Hoeksche Waardse woningzoekenden, die door persoonlijke omstandigheden snel woonruimte nodig hebben, zoeken vaak tevergeefs. Dit zijn allemaal signalen die ondersteunen wat we al langer weten; de druk op de woningmarkt is groot. Gemeente Hoeksche Waard en HW Wonen spannen zich gezamenlijk in om oplossingen te vinden voor ook deze groepen woningzoekenden. Eén van die oplossingen is het plaatsen van tijdelijke woningen.

Samen met HW Wonen zocht de gemeente de afgelopen maanden naar geschikte locaties in verschillende dorpen in de Hoeksche Waard. De Hoeksche Waardse woningzoekenden waar deze woningen voor bedoeld zijn komen immers ook uit verschillende dorpen. Numansdorp, Goudswaard en Mijnsheerenland zijn de eerste dorpen waar we een goede locatie hebben gevonden voor een deel van de tijdelijke woningen. Oud-Beijerland is het volgende dorp waar we tijdelijke woningen willen bouwen. De gemeente en HW Wonen werken aan de bouw van tijdelijke woningen om de algehele druk op de woningmarkt te verlichten en om de doorstroom uit de opvanglocaties te bevorderen.

Op de locatie van De Lindenhoeve willen wij 50 woningen plaatsen voor een periode van 10 jaar. Doel is om er een fijne buurt te realiseren. En ook al gaat het om tijdelijke woningen, kwaliteit is wel ons uitgangspunt. Dat geldt zowel voor de bouwtechnische aspecten, als ook voor de uitstraling van de woningen. We willen verschillende woningtypen realiseren en streven naar een goede inrichting van de openbare ruimte.

De tijdelijke woningen bouwen we onder andere voor Hoeksche Waardse woningzoekenden. 25 woningen zijn bestemd voor jongeren tot 28 jaar en voor andere Hoeksche Waardse woningzoekenden die door persoonlijke omstandigheden snel tijdelijk woonruimte zoeken. De overige woningen zetten we in voor de huisvesting van statushouders (vluchtelingen die inmiddels een verblijfsvergunning en daarmee recht op huisvesting hebben gekregen). Deze tijdelijke huizen bieden dus ook een oplossing voor onze kinderen, buren, dorpsgenoten die snel een compacte eigen woonruimte in de buurt zoeken. De woningen kunnen tijdelijk gehuurd worden en zijn daarmee een mooie tussenstap naar een permanente huur- of koopwoning. Om in de behoefte van de doelgroepen te voorzien, worden er verschillende woningtypen gebouwd.

Op 12 juni was er een inloopbijeenkomst voor omwonenden in het gemeentehuis van Oud-Beijerland. HW Wonen en de gemeente waren aanwezig om vragen te beantwoorden en informatie te geven over de plannen. Op 3 juli is er een tweede inloopavond in het gemeentehuis van Oud-Beijerland. Tijdens deze bijeenkomst koppelen we terug wat we met de opgehaalde informatie van de eerste bijeenkomst hebben gedaan.

U kunt zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief over tijdelijke huisvesting via onze pagina nieuwsbrieven. Door het aanvinken van de juiste nieuwsbrief en het invullen van uw mailadres bent u aangemeld. U ontvangt dan het laatste nieuws over bijvoorbeeld het proces, de ontwikkelingen, wat er op dat moment speelt en wat u zelf kunt doen.

Wanneer u vragen heeft, kunt u rechtstreeks contact met ons opnemen via tijdelijkehuisvesting@gemeentehw.nl. U kunt ook bellen naar het telefoonnummer 14 0186 of  088 – 647 36 47.