Toegankelijk ondernemen

Gemeente Hoeksche Waard streeft naar een inclusieve samenleving waar iedereen meedoet en tot zijn recht komt. We vinden het belangrijk dat ouderen en mensen met een beperking makkelijk een accommodatie, restaurant of winkel kunnen bezoeken. Daarom werkt de gemeente dit jaar samen met MKB Nederland en Ongehinderd aan de MKB Toegankelijke Route. Het doel van de route is om de toegankelijkheid van de Hoeksche Waard in kaart te brengen. Dit helpt ouderen en mensen met een beperking om te weten welke locaties toegankelijk zijn en waar zij naartoe kunnen gaan met hun familie en vrienden.

Ondernemers kunnen het verschil maken

Investeren in de toegankelijkheid van uw onderneming zorgt ervoor dat er meer klanten binnenkomen. Denk aan mensen met een auditieve, motorische, verstandelijke of visuele beperking én degenen die gebruik maken van een assistentiehond. In de Hoeksche Waard liggen er nog volop kansen. En u als ondernemer kunt het verschil maken! Vaak kunt u met kleine aanpassingen veel bereiken om de toegankelijkheid van uw onderneming te verbeteren.

Uw inspanningen opent deuren voor een nog grotere klantenkring. Dit betekent niet alleen het verwelkomen van individuele klanten, maar ook dat u een plek maakt waar ouderen en mensen met een beperking hun familie en vrienden mee naartoe kunnen nemen. En dit alles wordt beloond met een mooi keurmerk, die laat zien dat uw onderneming voorop loopt op het gebied van inclusie en klantgerichtheid. De weg naar toegankelijkheid is een groeiproces en het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid bestaat dan ook uit 4 niveaus: brons, zilver, goud en platina.

Word inclusief, toegankelijk en vindbaar

Binnenkort biedt Ongehinderd ondernemers in de Hoeksche Waard een toegankelijkheidsscan aan. U krijgt dan praktische verbeteradviezen waarmee u eenvoudig aan de slag kunt gaan.

Toegankelijk worden, betekent ook investeren. Gemeente Hoeksche Waard en MKB Nederland maken het daarom met een financiële bijdrage voor ondernemers mogelijk om deze scan tegen zeer lage kosten te laten uitvoeren. Ook richten we een toegankelijkheidsfonds op voor de investeringen die nodig zijn om toegankelijker te worden. Laat u een toegankelijkheidsscan uitvoeren en neemt u maatregelen uit deze scan over? Via Detailhandelsraad Hoeksche Waard kunt u een tegemoetkoming in de kosten van die maatregelen ontvangen.

Deelnemende accommodaties, restaurants en winkels worden zichtbaar op de app en website van Ongehinderd, zodat inwoners en bezoekers de toegankelijke locaties makkelijk en snel kunnen vinden.