CBS De Bron maakt van grijs schoolplein een groene, uitdagende speelplek

Logo Duurzame Doeners

In februari 2024 gaf Christelijke Basisschool De Bron in Numansdorp het startschot om hun schoolplein te vergroenen. De grijze tegels maken plaats voor meer planten en natuurlijke materialen. En dat was hard nodig. Er ontstaat zo een schoolplein waar kinderen kunnen spelen, leren en ontdekken in het groen.

Rosalie Hoek-Kleinjan is een betrokken ouder die samen met een aantal andere ouders en leerkrachten actief is in de werkgroep. Zij vertelt waarom de school het plein wilde vergroenen, hoe ze het aanpakken en geeft waardevolle tips.

Warm in de zomer, waterplassen in de winter

“In de zomer is het schoolplein erg warm omdat er weinig schaduwplekken zijn. En in het najaar en in de winter staan er grote waterplassen, doordat het plein erg versteend is en geen regenwater doorlaat. Het grote plein en het kleuterplein zijn grijs en de spullen die er staan zijn verouderd. Het zag er heel kaal en treurig uit. Er waren ook speeltoestellen afgekeurd”, legt Rosalie uit.

“Onze school vindt het belangrijk dat kinderen leren over natuur en duurzaamheid en meer buitenspelen. Dat ze weten hoe plantjes groeien en uitleg krijgen, bijvoorbeeld over hoe biodiversiteit werkt. Er is al een tijdje een moestuin. Kinderen kunnen zelf wat planten en zien hoe dat groeit. Op een groen schoolplein is veel meer mogelijk. Je kunt daar buitenlessen geven. Thuis zijn kinderen dan ook meer geïnteresseerd. Zelf heb ik een kind dat wil weten wat voor soort kever het is of wat de naam van een plant is.”

De start van een groene droom

CBS De Bron en een aantal ouders wilden het schoolplein mooier maken en meer van deze tijd. Rosalie: “Het plein is voor de kinderen. Wij vonden daarom dat het voor en door de kinderen bedacht moest worden. Wij wilden weten hoe zij spelen, wat zij leuk vinden om te doen, wat ze nu doen op het plein en wat ze missen. En vooral: als zij het zelf mochten inrichten, hoe zou het er dan uitzien? De oudere kinderen konden dat goed vertellen en de kleintjes maakten tekeningen.”

Al snel bleek dat de kleuters graag 1 groot speeltoestel met een glijbaan en een klimtoestel wilden. De grotere kinderen wilden echt actiever kunnen buitenspelen, dus het liefst met een voetbalveldje en een soort zitkuil. Studenten van Wageningen Universiteit hebben met alle uitgangspunten 3 ontwerpen geschetst.

Snel om de tafel met de aannemer

Rosalie beschrijft hoe het verderging: “We zijn al vrij snel met een aannemer om de tafel gaan zitten. De ontwerpen waren leuk en supermooi, maar was het praktisch te realiseren en wat ging het kosten? De school had maar een beperkt budget en het vraagt best wel een investering. We knipten het project op in 3 fasen. Met de aannemer spraken we af dat we na afloop van elke fase afrekenen. Hij hielp ons supergoed en sponsorde ook wat dingen. Zijn kinderen zitten op deze school en daardoor was hij extra gemotiveerd.” In februari startte Schotgroep B.V. uit Numansdorp met de eerste werkzaamheden.

Crowdfunding en acties om geld op te halen

In de tussentijd werd op verschillende manieren geld opgehaald. Op een informatieavond werden de plannen gepresenteerd aan buurtbewoners, de kinderen en de ouders. Ze konden nog reageren en aandachtspunten meegeven. “We vroegen die avond of mensen geld wilden doneren voor een speeltoestel op het kleuterplein. Het was duidelijk waarvoor we aan het sparen waren en waaraan ze bijdroegen. Een stroopwafelactie, de verkoop van groenten en een veilingavond leverden veel geld op. We gingen bij bedrijven in Numansdorp langs om te vragen of zij wilden sponsoren.”

Rosalie heeft wel een tip: “Verspreid je acties over een langere periode. Bedrijven en mensen worden soms ‘actie-moe’. Zeker als meer organisaties op zoek zijn naar sponsors, zoals de Roparun. Daarom wachten we nu bewust even met onze sponsorloop.”

Subsidies van gemeente en waterschap

Bij gemeente Hoeksche Waard werd de subsidie Klimaatadaptatie aangevraagd. Een financiële bijdrage die is bedoeld om een tuin of een buitenruimte beter voor te bereiden op extreem weer. Bijvoorbeeld door het aanleggen van meer groen of een groen dak, het opvangen van regenwater of het planten van bomen.

“De gemeente dacht heel fijn met ons mee. Normaal gesproken krijg je de subsidie pas achteraf, maar wij konden het vooraf al krijgen. Ons doel is om de helft van de tegels eruit te halen en te vervangen door meer groen en houtsnippers, zodat het plein meer water doorlaat. We helpen de gemeente zo ook een handje met het NK Tegelwippen! De Tegeltaxi maakt een extra stop bij ons schoolplein om de berg stenen op te halen.”

De school kreeg ook subsidie van waterschap Hollandse Delta.

Uitvoering opgeknipt in 3 fasen

De eerste 2 fasen zijn nu afgerond. “We doen zoveel mogelijk in de schoolvakanties om overlast voor de kinderen te beperken. Er zijn paadjes aangelegd waar de kinderen straks overheen kunnen lopen en door de bosjes kunnen sluipen. Het oogt al zoveel beter”, vertelt Rosalie enthousiast. “In de zomer wordt het grote plein aangepakt en in het najaar volgt de beplanting. Anders zijn we heel de zomer water aan het geven. Straks komt het plein echt tot leven. Midden op het plein komt een hele grote speelheuvel, als een soort eyecatcher.”

Spelenderwijs leren over de natuur

Tot slot laat ze weten: “We hopen dat meer scholen in de Hoeksche Waard ons voorbeeld volgen. Het geeft zo’n tevreden gevoel om de blije gezichten van de kinderen te zien. Ze leren spelenderwijs over de natuur en genieten meer van hun speelomgeving. Dat is waarvoor we het doen.”

Een aantal scholen in de Hoeksche Waard heeft, net als De Bron, plannen of is bezig met het vergroenen van hun schoolplein. Dat zijn onder andere de Leeuwenhartschool en de Keuchenius (Oud-Beijerland) en OBS De Pijler (Maasdam). Ook het Hoeksch Lyceum is van plan om het schoolplein na de zomervakantie te gaan vergroenen.

Tips van Rosalie:

Rosalie deelt graag haar tips om anderen op weg te helpen die ook zoiets willen doen:

  1. Betrek iedereen: “We hebben een werkgroep gevormd met enthousiaste ouders en leerkrachten. We betrekken ook de kinderen bij het ontwerpen van het plein. De ouders informeren we met een nieuwsbrief. En de buurt is uitgenodigd voor een informatieavond. Zo voelen ze zich gehoord en zijn ze extra gemotiveerd.”
  2. Faseer het werk: “Het project is opgedeeld in 3 fasen. Zo konden we stap voor stap werken en tegelijk geld blijven inzamelen. En we betalen na afronding van elke fase.”
  3. Financiering: “Begin vroeg met het acties om geld in te zamelen. Spreid acties over een langere periode, omdat mensen soms ‘actie-moe’ worden. Maak geld vrij in je (meerjaren)begroting. Verdiep je in de subsidies die er zijn, bijvoorbeeld die van gemeente Hoeksche Waard en van waterschap Hollandse Delta.”
  4. Samenwerking: “Een goede samenwerking met de aannemer is van groot belang. Hij hielp ons met het praktisch uitvoerbaar maken van onze plannen.”

Lees hoe en waarvoor u de subsidie Klimaatadaptatie kunt aanvragen en wat de voorwaarden zijn op onze website.