Klimaat Kids Féline, Rafael en Iva komen op school in actie voor het klimaat

‘Posters met pictogrammen wijzen ons erop dat je het raam sluit en het licht en digibord uitdoet als je er niet bent. Anders kost het onnodig energie.’

Logo Duurzame Doeners

Ze noemen zichzelf de ‘Klimaat Kids’. Féline, Rafael en Iva, 3 enthousiaste leerlingen van IKC de Blieken uit Klaaswaal, die het belangrijk vinden om zelf iets te doen voor een beter klimaat. Het drietal bedacht verschillende dingen, zoals op school zuiniger omgaan met licht en stroom én bakken voor verschillende soorten afval in alle klassen. Ze gingen met hun ideeën naar de directrice, Jantine Blok. Zij moedigde de leerlingen aan om ermee aan de slag te gaan.

Leren en ontdekken in themalessen

Jantine legt uit: “Onze openbare basisschool leidt kinderen op tot kritische wereldburgers, die hart voor zichzelf, een ander en de omgeving hebben. Met de kennis en vaardigheden die ze op school opdoen, ontdekken de kinderen wie zij zijn, wat ze kunnen doen en wat ze nodig hebben. Zo bereiden wij hen voor op een samenleving die steeds verandert. Er is ook veel aandacht voor het klimaat, de natuur en duurzaamheid. Vorig schooljaar stond het klimaat centraal in onze themalessen. Eind 2023 voerde de hele school in de Koningshoeve zelfs een musical op met de titel Klimaatpiraat.”

Geïnspireerd door meester Jeroen

Vorig jaar zaten Féline, Rafael en Iva in groep 6, bij meester Jeroen. Een meester met een groot hart voor de natuur. Hij maakt zich zorgen over de gevolgen van klimaatverandering en de sterke opwarming voor het noordpoolgebied. Jeroen vertelt: “De klas ontdekte dat de jonge Zweedse klimaatactivist Greta Thunberg strijdt tegen klimaatverandering en mensen aanmoedigt om actie te ondernemen voor een duurzame wereld. Dat sprak ze aan.”

Het begon te borrelen bij Féline en Iva. Samen met Rafael wilden ze meer doen voor de hele school. Al snel was de naam Klimaat Kids bedacht. Iva: “Onze ouders vinden het goed wat we doen. De kinderen op school denken met ons mee door in de klas te filosoferen over duurzaamheid.” Rafael vult aan: “We hebben veel kinderen die erbij willen, maar 3 vinden we genoeg. We zijn het meestal wel met elkaar eens. Zo niet, dan proberen we het anders te doen.”

Klas uit? Licht en digibord uit, ramen dicht

De leerlingen keken eerst naar wat ze vrij makkelijk konden uitvoeren. Feline: “Met elkaar kwamen we op het idee om posters met pictogrammen te maken. Die hangen nu in elke klas. Ze wijzen erop dat je het raam sluit en het licht en digibord uitdoet als je er niet bent. Anders kost het onnodig energie.” Rafael vertelt dat het goed werkt: “Meestal bleven het digiboard en het licht in de pauzes aanstaan. Alleen als we naar de gymles gingen, deden we meestal het licht wel uit in de klas. Eerst dachten we er niet aan, nu wel.”

De Klimaat Kids gingen ook aan de slag met de afvalbakken. Féline: “Al het afval ging in 1 bak. Het werd niet gescheiden. En de bakken waren zo oud, dat ze bijna uit elkaar vielen.” De Klimaat Kids gingen op zoek naar betaalbare bakken om het afval goed te kunnen scheiden. “Dat was niet makkelijk”, vult Iva aan. “We hebben lang gezocht en goed op de prijzen gelet.” Nu staan in elke klas aparte bakken voor papier, plastic, metaal en drankkartons (pmd), groente-, fruit- en etensresten (gft) en voor het restafval. Rafael is streng: “Als ik erbij sta en ik zie dat iets in de verkeerde bak wordt gegooid, dan zeg ik er wat van!”

Bewuster afval scheiden

De school heeft afvalgrijpers. Kinderen en leerkrachten ruimen daarmee regelmatig drinkpakjes en ander zwerfvuil op het schoolplein en in de omgeving op. En vanuit RAD is er een medewerker langsgekomen die in de lessen heeft verteld hoe je afval moet scheiden. Iva: “Er wordt nu veel vaker gevraagd waar iets bij moet, in welke bak. Dat doen we nu veel bewuster.”

Vaker lopend of met de fiets naar school

Ook het fietsenhok werd aangepakt door de Klimaat Kids. Het onderwijsteam probeert zoveel mogelijk met de fiets naar school te komen. Verder wordt aangemoedigd dat kinderen lopend of met de fiets of step naar school gaan. Rafael: “Een deel van het fietsenhok is voor de meesters en juffen en een deel voor de kinderen. Eerst stond alles door elkaar. Daardoor was het soms lastig om bij je fiets te komen. Nu is er opgeruimd. We zijn nog niet klaar. Er moeten nog hangers voor de steppen worden opgehangen. Maar daar hebben we dit jaar nog geen tijd voor gehad.”

Féline, Iva en Rafael zitten nu in groep 7 en niet meer bij meester Jeroen in de klas. Toch blijven ze doorgaan met hun acties. Meedenken over het vergroenen van het schoolplein hoort daar ook bij. Een tip van Jeroen voor de Klimaat Kids: “Het is vooral belangrijk dat iedereen op school weet wat er vorig jaar is afgesproken. En of dat ook gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld door opnieuw een stukje te schrijven in de schoolnieuwsbrief.”

Tip van de Klimaat Kids:

“Ruim het fietsenhok zo goed mogelijk op en plaats hangers voor steppen. Zo kan iedereen makkelijk bij zijn eigen fiets of step komen. Dat helpt om vaker met fietsend of steppend naar school te gaan.”

Tip van meester Jeroen:

“Het is vooral belangrijk dat iedereen op school weet wat er is afgesproken. En of dat ook gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld door een stukje te schrijven in de schoolnieuwsbrief.”